Den nye A4 fra Audi kommer i disse dager til Norge med nytt design. Mye er arvet fra søstermodellen A5, blant annet har hjulavstanden økt med nesten 17 centimeter, fremhjulene er flyttet 15 centimeter fremover, slik at vektfordelingen har blitt forbedret. Alt i alt ender man opp med en skikkelig kjøremaskin av en bil.

Nye motorer
Dieselmotorene i den nye A4 er av common rail-typen. Disse er nye for bilen, og leveres i en toliters versjon og en 2,7-liter. Vi synes den minste motoren som yter 143 hestekrefter fungerer svært godt i bilen. Denne motoren debuterte i den nye Tiguan. Prishoppet opp til den 190 hestekrefter sterke 2,7-literen er på 170.000 kroner. Da får du inkludert multitronic-girkasse, men rent kraftmessig forsvarer ikke den større motoren et så stort prishopp.

Dette er foreløpig de eneste motorene vi har prøvd, men bilen finnes med to bensinmotorer på henholdsvis 1,8 liter og 160 hestekrefter og 3,2 liter og 265 hestekrefter. Samt en treliters dieselmotor vi kjenner fra flere andre Audier. Senere kommer det enda flere motorer.

Kjøremaskin
Kjøreegenskapene på den nye A4 er svært gode. På svingete veier er bilen underholdende, og ligger svært godt på veien. Vekten er ypperlig fordelt, og det kortere overhenget foran er med på å gjøre opplevelsen mer sportslig enn på den gamle modellen. Ikke bare har A4 arvet mye av utseendet til A5, men langt på vei har bilen fått de samme kjøreegenskapene, og det er ikke noen ulempe.

Dieselmotoren på to liter jobber godt under panseret. Med et dreiemoment på 320 Nm er motoren sterk, og passer bilen godt. I tillegg har Audi satset på å få forbruket og Co2-utslippet ned på bilen, og ender på akseptable 0,55 liter på mila og 144 gram Co2 per kilometer. Dette er svært mye bedre enn søskenbarnet Tiguan med samme motor, kan skilte med.

Baller på seg
Listen med ekstrautsyr er stor, men velger du en av de store motorene, er utvalget av ekstrautstyr enda større. For eksempel har du mulighetene til å utstyre bilen med "Audi Drive Select". Her kan du ved hjelp av et panel endre bilens karakter i tre forskjellige modus: comfort, auto eller dynamic. Vi kjørte 2,7-literen med dette systemet, og spesielt på styringen merket vi svært god forskjell mellom de ulike innstillingene. Å sette den i "dynamic" gjør motor og giring mer sporty, samt at styring og demping blir mye fastere. Systemet koster omkring 30.000 kroner ekstra.

Mye av teknologien fra den nye storbilen A8, er overført til lillebror A4. Ikke noe uvanlig i dette, men det er ikke så mange måneder siden A8 kom, og allerede nå kommer A4 med lane-assist, side-assist, adaptiv cruisekontroll og masse annet utstyr som man kun fikk på større biler. Dette utstyret er selvfølgelig tilvalgsutstyr, som koster en del, men det er nå altså mulig å få en svært velutstyrt bil i familiebilklassen også.

Førersentrert
Som følge av EU-regler har bilen fått store sidespeil, på motorveien gir dette noe vindstøy i kupeen. Ellers er det å sette seg inn i bilen ganske likt en hvilken som helst annen Audi. Dashbordet har blitt mer vridd mot føreren slik som på A5, men ellers er det ikke mye nytt. Audis interiørdesign er relativt konservativt, men det fungerer i bruk.

Setene er gode, både foran og bak, og benplassen i baksetet sies å ha økt med 2,9 centimeter. Det går greit for en voksen å sitte der en god stund.

Røverkjøp
Den største fordelen med den nye modellen må sies å være de nye motorene, som gjør at startprisen ikke er på mer enn 350.000 kroner, for de to foreløpig minste motorene. For bensinmotoren er dette over 50.000 kroner billigere enn dagens modell. Med en så velfungerende og bra utstyrt bil, må dette kunne kalles et røverkjøp.

Seinere kommer det to enda mindre motorer, en diesel- og en bensinmotor på 120 hestekrefter. Hva prisen for disse to blir, er ikke satt ennå, men det blir antakeligvis mulig å få seg en Audi A4 til rundt 320.000 kroner.

Større mangfold
På de to toppmodellene; 3,2 FSI og 3.0 TDI er Audis firehjulsdriftsystem quattro standard. I tillegg kan man etterhvert få quattro på 1,8 TFSI med 160 hestekrefter, toliter TFSI med 211 hestekrefter og på toliter TDI med 170 hestekrefter. Quattrosystemet på A4 har nå lagt 60 prosent av kreftene bak, noe som vil gjøre kjøreegenskapene enda bedre. Hva pristillegget for quattro blir, er ikke bestemt ennå, men på dagens modell øker prisen mellom 40.000 og 60.000 kroner for quattro.

Under Geneve-utstillingen vil vi få se den nye stasjonsvognen, og av et salgsmål på 2500 biler neste år, tror importøren 1500 vil være av Avant-modellen.

Konklusjon:Audi A4 har blitt større og bedre, og fremstår som en svært god kjøremaskin til en imponerende innstegspris.

Den nye A4 kommer med LED-lysene vi kjenner fra A5 og R8. Tøft!
Den nye A4 kommer med LED-lysene vi kjenner fra A5 og R8. Tøft! (Foto: Embret Sæter)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.