Mandag denne uken stengte Statoil ned Brage-plattformen nok en gang. Årsaken er funn av rusthull i fakkelrøret på plattformen. Dette er et gassrør som frakter den produserte naturgassen til fakkelen for brenning i en nødsituasjon. Fakkelen er ikke i bruk til daglig, men er en del av plattformens beredskapsutstyr.

- Nå er produksjonen nede igjen, men den vil komme opp igjen relativt raskt, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil til DN.no.

Etter det DN.no kjenner til er det kun få dager siden Brage-plattformen sist gang måtte stenges ned på grunn av samme rustproblem. Mandag 12. mars ble det oppdaget rusthull på fakkelrøret og plattformen ble umiddelbart stengt ned.

Reparasjoner ble foretatt og plattformen ble satt i drift igjen fredag 18. mars, ifølge en melding på Statoils intranett. Men det skulle altså kun gå tre dager før plattformen nok en gang ble stengt ned på grunn av nok et rusthull.

- Det pågår et inspeksjons- og vedlikeholdsprogram på dette fakkelrøret. Det programmet skal pågå gjennom hele året. Ettersom man jobber seg langs rørets lengde, vil man stenge ned produksjonen når man finner korrosjon og man er usikker på tykkelsen på røret. Røret er 1066 meter langt, så det tar tid å gå gjennom, fjerne isolasjonen og inspisere, forklarer Skauby i Statoil.

Rust-arv fra Hydro
Det er hele åtte år siden rusten under isolasjonen på gassrørene før ble oppdaget. Det var I 2003 da Hydro var operatør for feltet.

Som DN.no har omtalt før, ble rusten ignorert i syv år, før Statoil i en ny inspeksjon i 2009 fant at rustproblemet - som ved en forglemmelse hadde stått ubehandlet i alle år - var blitt enda verre og at det nå var flere rusthull i fakkelrøret.

Men istedet for å fjerne isolasjonen og reparere rusten på hele røret, nøyde Statoil seg med å kontrollere kun 200 meter av de antatt mest utsatte områdene av et rør på totalt 1100 meter, før produksjonen ble startet opp igjen.

I oktober ifjor forsikret Statoil overfor DN.no at selskapet hadde kontroll på rustproblemet og at det ikke var behov for å inspisere hele røret før produksjonen ble satt i gang igjen.

Les: Ignorerte rust i syv år

Heller ikke nå vil Statoil sikre at røret er fritt for rusthull før produksjonen startes opp igjen.

- Hvorfor holder dere ikke plattformen nedstengt til dere har oversikt over omfanget av rusten, istedet for å starte opp og stenge ned hver gang dere finner nye hull?

  - Det er slik inspeksjons- og vedlikeholdsprogramemt er lagt opp for det røret. Det er lagt opp slik at man kan gjøre noe av dette arbeidet mens produksjonen er i gang. Vi gjør fortløpende vurderinger om man må stenge ned eller om man kan ha produksjonen oppe. Viktigst er sikkerheten, den vil ikke settes på spill, plattformen stenges ned når man ser det er nødvendig, sier Skauby.

- Kun i beredskapssituasjon>
Statoil mener produksjonen kan fortsette tross rustproblemene fordi det er lavt trykk i fakkelrøret og det kun brukes i nødsituasjoner.

- Dette er et lavtrykk-fakkelsystem som betyr at trykket, hvis røret tas i bruk, vil ligge på 1-3 bar og det vil bare skje i en beredskapssituasjon hvor man trenger trykkavlstning. Med den kunnskapen vi har rundt dette så er det akseptabelt å drive systemet under de forutsetningene, sier Statoils informasjonssjef.

Selv om rustproblemene på røret først ble oppdaget i 2003, vil det gå enda to år før problemene er endelig løst.

- Man vil nå fortsette med å inspisere og utbedre og det vil være midlertidige utbedringer inntil man får gjort en større utbedring av fakkelsystemet under planlagte produksjonsstanser i 2011 og 2012, sier Skauby.

- Har gitt grundig redegjørelse
Petroleumstilsynet har ikke problemer med at Statoil har funnet rusthull på røret og stengt ned produksjonen flere ganger etter at fakkelrøret har vært friskmeldt.

- Dette er inspeksjonsfunn, og altså ikke et hull funnet på grunn av lekkasje. Vi har sett at Statoil har gjort risikovurderinger. Det handler blant annet om at de har et lavtrykksfakkelssytem på Brage. Det er også verdt å merke seg at de finner disse hullene i forbindelse med inspeksjon og ikke lekkasje. Dette er fagvurderinger Statoil har gjort som vi ikke ser grunn til å overprøve, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Petroleumstilsynet til DN.no.

- Nå har Statoil flere ganger startet opp produksjonen på Brage, for så å stenge den ned ettersom de finner flere rusthull. Hvorfor stoler dere da på Statoils risikovurdering?

- Statoil har gitt våre fagfolk en grundig redegjørelse for funn og prosjektet de er i gang med hvor de går over isolerte rør. Slik Ptil vurderer det har Statoil gjort faglige vurderinger som tilsier at de driver forsvarlig og vi har ikke noe informasjon som tilsier at den konklusjonen ikke holder vann, sier Faret.

Les også: Fant feilen som førte til Deepwater Horizon-katastrofen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.