Ryanair-sjef Michael O'Leary varslet tirsdag morgen at han nå ønsker å starte opp innenriksflygninger i Norge.
- Vi er veldig interessert i dette, og vi snakker med endel flyplasser i Norge. Vi håper at noen av disse samtalene vil føre til noe, sier toppsjef Michael O'Leary i Ryanair til DN.no.
Ryanair flyr fra før av norske passasjerer til destinasjoner i Europa.
- Det blir ikke i år, men forhåpentligvis i løpet av to til tre år. Vi må først bestille fly fra Boeing, og komme til enighet med noen av Avinor-flyplassene, sier han.
Det er ennå ikke kjent hvilke norske byer Ryanair kommer til å fly mellom, og O'Leary ønsker ikke å avsløre hvilke destinasjoner han ønsker seg av konkurransehensyn.
DN.no kommer tilbake med hele intervjuet med O'Leary.
Olav Thon, som har eierandeler i Rygge Flyplass, var også tilstede på pressekonferansen. Ryanair flyr mange av sine utenriksflyvninger fra Rygge i dag. I tillegg flyr Ryanair fra Torp og Haugesund.
Ikke alene
Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener Ryanair ikke er alene om å se på det norske innenriksmarkedet, som aktualisert av et skadeskutt SAS. Det er heller ikke noe nytt i O'Learys uttalelser, ifølge ham.
- Jeg tror ikke Ryanair er helt alene om å se på Norge. Når han sier ett til tre år så er det konsistent med tidligere uttalelser fra Ryanair om at det vil åpne seg store muligheter den dagen SAS blir restrukturert, solgt eller forsvinner, sier Sivertsen til DN.no.
Rutene mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo- Stavanger er blant de mest lukrative i Europa, og vil være svært attraktive, ifølge analytikeren. Han påpeker imidlertid at det ikke vil være plass til flere aktører i dag, på grunn av mangel på ledige avgangstider (slots).
Samtidig må Ryanair forholde seg til det samme regimet som øvrige selskaper, om man ønsker å fly på Gardermoen eller andre sentrale flyplasser. Sivertsen mener man derfor må se til andre agendaer for Ryanairs uttalelser.
- O'Leary sier han er i forhandlinger med Avinor. Jeg vet ikke om han er klar over at selskapet er statseid, og man må se hans uttalelser i et annet perspektiv, og at han alltid har en annen agenda når han snakker. Avinor vil ikke gi Ryanair noen særfordeler vedrørende betingelser, sier han.
Les også:
SAS anklager Ryanair for juks (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.