12 prosent av Ryanairs ruter er skandinaviske, og lavprisselskapet lover vekst, skriver Dagens Næringsliv.

-Vi ser et stort potensial i Skandinavia. I dag er bare 100 av 850 av Ryanairs ruter skandinaviske. Her ligger en enorm mulighet for vekst. Når det gjelder Norge har vi bare skrapet borti overflaten av muligheter, sier markedssjef Erik Elmsäter for Ryanair i Norden til DN.

Han ser ikke bort ifra at Ryanair kan satse på innenlandsflyginger i Norge, men da må flyplassavgiftene ned.

I løpet av høsten vil Ryanair ha tilsammen 27 ruter fra de privateide flyplassene Torp og Rygge med et estimat på 1,8 millioner passasjerer per år.

Les også: - Ryanair tilbyr å redde norsk luftfart

- Skal ta store markedsandeler
Elmsäter tror den nye ruten fra Rygge til Skavsta utenfor Stockholm vil bli et godt alternativ for forretningsreisende, til tross for at flyplassen ligger utenfor Nyköping, 100 kilometer sør for Stockholm.

- I dag er det bare fullprisselskapene som opererer denne ruten. Vi regner med å ta store markedsandeler, sier Elmsäter.

I første omgang blir det 14 avganger i uken fra Rygge til Skavsta.

Elmsäter sier både Norwegian og SAS har for høye priser til å kunne utgjøre noen konkurranse.

SAS-topp herjer med Ryanair: - Hva er avgiften for å tygge tyggegummi?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.