- Jeg kan ikke se noen løsning uten at staten er med, sier Olav Thon.

- Det burde de være interesserte i. Det må være en mulighet, før vi snakker om en tredje rullebane på Gardermoen. Her står det jo en ferdig flyplass, legger Thon til.

Mandag møter storeierne Thon og Orkla det nye selskapet Rygge Airport AS for å diskutere Rygge flyplass' fremtid. Eierne har besluttet å legge ned sivil trafikk på Rygge flyplass fra 1. november i år, men Rygge Airport-gruppen ønsker å drive videre.

Thon avviser at det er aktuelt med et eget kjøpesenter der Rygge flyplass er i dag, eller å selge flyplassbygningene til Ikea.

- Det tror jeg ikke noe på, sier han.

- Orkla er ferdig

– Orkla er ferdig med flyplassdrift, og vi har tatt vårt tap, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla.

Under en kort samtale med pressen i en møtepause i Olav Thons lokaler i Oslo sentrum mandag, viste han til at selskapet i andre kvartal opplyste at 171 millioner kroner er tapt gjennom investeringen i Rygge sivile lufthavn.

Mandagens møte er initiert av Thon. Til stede er også representanter fra Østfold fylkeskommune samt nøkkelpersoner i Rygge Airport.

Totalt har eierne investert mer enn 1 milliard kroner i flyplassen de siste 20 årene.

– Jeg synes vi har gjort nok og er innforstått med at aksjekapitalen er tapt, sier Thon, som overfor NTB slår fast at han er villig til å selge sine aksjer for én krone – forutsatt at nye eiere tar over pantegjelden.

- Går mot nedleggelse

– Det går mot nedleggelse av Rygge flyplass, sier Mageli.

Ifølge Mageli la ikke de nye interessentene fram noen konkrete løsninger for hvordan flyplassen kan drives videre.

– De har kapitalinteresser i ryggen, men vi har ikke fått presentert noen planer for finansiering eller drift. De har ikke lagt fram noe som utgjør et realistisk alternativ i privat regi, sier Orkla-toppen.

Staten må på banen dersom Rygge skal reddes, mener Mageli.

– En varig løsning må etter vårt syn inkludere Avinor og Forsvaret. Dette har vi meddelt samferdselsministeren, men henvendelsen er ikke besvart, framholder han.

Nye møter

Tidligere Ap-statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen er styreleder i selskapet Rygge Airport, som ønsker å overta driften av flyplassen. Hun betegner mandagens møte i Olav Thons lokaler i Oslo sentrum, som «greit og informativt».

– Det var et første møte, der hovedaksjonærene redegjorde for årsaken til at de avvikler driften. Vi er enige om å treffes igjen, sier Strøm-Erichsen, som tilføyer at en avklaring ikke kan ventes denne uken.

Å holde på flyplassansatte gjennom et halvt år uten trafikk, er en hovedutfordring for grupperingen.

– Det ville være ønskelig og vi jobber med tanker om hvordan vi skal få til det, sier Strøm-Erichsen. (©NTB)

Se DN spesial: Oljekrisen. Er den over?

Alt om oljemessen ONS 2016

Følg markedet med DN Investor

Om kun kort tid kan regjeringen gjøre det enda vanskeligere for unge å komme inn i boligmarkedet. Og hva betyr de ultralave rentene for pensjonen din?

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.

Anbefalt fra DNtv:

Anders Auklands mentale tips før langløp
- Alle sliter med tankene sine på slutten av et langt løp, sier Anders Aukland.
01:03
Publisert:

Sykkelsesongen er her: Disse seks øvelsene gjør deg rask på to hjul
Fysioterapeut og terrengsyklist Heidi Sandstø (33) gir deg styrkeøvelsene som gjør deg til en bedre syklist.
04:57
Publisert:

Ville du satt deg inn i en førerløs taxi?
Dette kan bli virkeligheten hvis disse taxiene som NuTonomy testet i Singapore, kommer på veien som planlagt.
00:48
Publisert: