Torsdag kom det frem i NRK Dagsrevyen at ladbare hybrider vil få en avgiftslette på 20 prosent i neste års statsbudsjett.
Tidligere har det kommet lekkasjer fra det kommende statsbudsjettet på at dieselbiler vil bli dyrere. Dette har vakt sterke reaksjoner fra bilbransjen som etterlyser en mer konsistens avgiftspolitikk.
Den nye budsjettlekkasjen avstedkommer langt mer positive reaksjoner fra ulikt hold.
Svært positivt
Ennå finnes ikke disse bilene i butikkene, de første modellene kommer i salg over nyttår. Første bil ut blir antakelig Opel Ampera, som i tillegg til en elektrisk motor med batteri man kan lade hjemme, også har en bensinmotor som kan hjelpe til når batteriet er tomt for strøm.
Det har lenge vært uklart hvordan disse bilene skulle avgiftsbelegges, men finansdepartementet kategoriserte de etterhvert som hybridbiler. Det betyr at bilene får et fratrekk for effekten av den elektrisk motoren, og et vektfradrag på 10 prosent. Nå skal altså avgiftene ned ytterligere 20 prosent.
- Totalt sett et det et svært positivt løft, og vi er kjempeglade for dette, sier PR-sjef Helene Formo i Opel Norge til DN.no.
Opel har regnet på hva dette vil bety for deres Ampera, og nå kommet fram til en prislapp på 366.017 kroner. Da er engangsavgiften beregnet til 16.017 kroner. Det er omkring 11.000 kroner mindre enn man først så for seg i engangsavgift.
Bilen ankommer norske Opel-forhandlere i februar.
Her er test av søstermodellen Chevrolet Volt: Spennende spenningsløs nyhet
Spenning hos Toyota
Toyota kommer med en plugin-versjon av Prius neste sommer, og på Toyota Norges hovedkvarter i Drammen er de spente før statsbudsjettet legges frem 6. oktober.
- Vi er spente på hvordan de vil gjøre det i praksis, sier informasjonssjef Espen Olsen til DN.no.
Han ser ikke for seg at myndighetene bare vil trekke 20 prosent av dagens avgifter, men at kanskje vektavgiften vil reduseres. Toyota har beregnet at deres plugin-modell vil tillegges omkring 15.000 kroner ut fra dagens avgifter.
- Får vi den ned noen tusen til, vil enda flere velge slike biler, sier Olsen, som mener deres bil uansett vil bli betydelig billigere enn Opel Ampera.
Ut fra dagens avgifter kan det se ut som Toyota Prius plugin vil koste omkring 330.000 kroner.
Om den blir billigere enn det vet vi mer om neste torsdag. Følg med på DN.no.
Les test av Toyota Prius plugin-hybrid: To biler i en
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.