- Det var så absolutt en lønnsom investering, konkluderer Snorre Sletvold, leder av Elbilforeningen i Norge.
I 2004 kjøpte han sin Peugeot Partner Electric 2000-modell varebil brukt for 125.000 kroner, og solgte den i sommer for 5.000 kroner som totalt utslitt delebil.
På de seks årene hadde han da kjørt 85.000 kilometer, tilsvarende to ganger rundt ekvator. Ifølge Sletvolds egne beregninger kostet bilen ham totalt 189.400 kroner, inkludert verditap og alle andre kostnader (se regnestykke i egen ramme). Det gir en kilometerpris på 2,23 kroner.
- Det er i alle fall ikke dyrere enn om jeg hadde hatt en vanlig bil, mener Sletvold.
Og det har han god grunn til å hevde. Til sammenligning er statens kilometergodtgjørelse på 3,65 kroner per kilometer. Og ifølge beregninger gjort av Opplysningsrådet for veitrafikken i 2008, koster en nybil til 242.000 kroner deg 4,61 kr/km dersom du eier bilen i åtte år og kjører 15.000 km i året.
Om Snorre Sletvold hadde kjøpt elbilen ny for 250.000 kroner i 2000, ville den ifølge hans egne beregninger kostet 3,10 kroner pr kilometer.
Sagt med andre ord: En elbil kan være like snill mot lommeboken som den er mot miljøet.
Bruktpris gir stor usikkerhet
Likevel er det slett ikke gitt at elbiler er den gullkantede investeringen den kan fremstå som. På vanlige fossilbiler er verdifallet, den såkalte avskrivningen, den største kostnaden. På elbiler er avskrivingen den suverent største kostnaden. Dermed blir det helt avgjørende for lønnsomheten, hvor mye bilen faller i verdi mens du eier den.
- Problemet med avskriving på elbil er at det er ingen som vet, sier seniorrådgiver Kjell Magne Aalbergsjø i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til DN.no.
Derfor har heller ikke OVF så langt dristet seg til å gjøre offisielle beregninger av kostnadene ved en elbil sammenlignet med bensin/dieselbiler.
Kjøper du en elbil i dag, er det noe usikkert hva den vil være verdt om noen år. Ifølge Bernt G. Jessen, som er direktør i Norges største elbilimportør Motor Gruppen, er det to ting som har betydning:
- Det er usikkerhet knyttet til hvor langvarig elbilgodene blir, og etter hvert som produksjonsvolumet går opp, vil biler og batterier bli billigere, sier Jessen til DN.no. Motor Gruppen har hittil i år solgt 808 elektriske Mitsubishi I-MiEV.
Noen som regner nøye på verdifall er leasingselskapene. De må nemlig sette restpriser på bilene i sin park. Når det gjelder elbiler klør de seg i hodet.
- Det er stor usikkerhet. Vi har jo hatt en del elbiler allerede, blant annet har vi stilt restverdi for kunder som har kjørt Think. Det har vært noen ganske brokete erf#229er, med konkurser, vanskelig å få tak i deler og så videre. Men nå kommer de store fabrikkene med mer gjennomarbeidede modeller, påpeker administrerende direktør i Leaseplan, Anders Ree-Pedersen til DN.no.
Den mest omtalte nye elbilen i dag er Nissan Leaf, blant annet kåret til Årets bil i Europa. De spesielt utplukkede Nissan-forhandlerne som fører elbilen starter salget i disse dager. Men hva vil den være verdt som bruktbil om for eksempel tre år, sammenlignet med en tilsvarende vanlig bil? Leaseplans "garanterte restpris" etter tre år gir en indikator:
Nissan Leaf (elbil) | Volkswagen Golf, 1,6 TDI – BlueMotion, DSG (diesel) | |
Nypris | ca 290.000 kr | ca 290.000 kr |
Verditap (avskrivning) | 159.500 kr | 116.000 kr |
Restpris etter tre år | 130.500 kr (45 % av nypris) | 174.000 kr (60 % av nypris) |
Verdifallet er altså 43.500 kroner større på elbilen. Selv om den faktiske bruktbilprisen meget vel kan være høyere på begge bilene enn den garanterte restprisen fra leasingselskapet, sier differansen noe.
Skal det likevel lønne seg med elbilen, må altså besparelsene i form av lavere drivstoffutgifter, avgifter, vedlikeholdsutgifter, bompenger, parkering etc, være større enn forskjellen i verdifall.
Basert på en kalkulator laget av Grønn Bil* i samarbeid med LeasePlan, kan forskjellene i variable utgifter til elbil sammenlignet med tilsvarende fossilt drevet bil, oppsummeres slik over tre år:
Elbil | Vanlig bil | |
Vedlikehold: | 7 950 | 17 850 |
Drivstoff | 6 300 | 25 740 |
Årsavgift | 1 200 | 8 520 |
Totalt: | 15.450 kr | 52.110 kr |
* Grønn Bil er et prosjekt som jobber for 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020. Energi Norge, Transnova, Kommunenes Sentralforbund og ZERO står bak prosjektet. |
Elbilen er altså 36.660 kroner billigere å drifte over en periode på tre år. Men fremdeles kompenserer det ikke for 43.500 kroner i større verditap, sammenlignet med fossilbilen.
Tar man derimot med besparelsene i form av gratis bompenger og parkering i tre år, trekker elbilen det lengste strået. Inkludert en kostnad på 150 kroner uken i bompenger og 50 kroner uken i parkering, koster fossilbilen totalt 80.310 kroner å drifte i tre år - 64.850 kroner mer enn elbilen.
I dette regnestykket sparer du, inkludert avskriving, 21.350 kroner på å eie en elbil i tre år.
Men det er ikke slutt der.
- Det er en til ukjent, nemlig hvor lenge batteripakken holder, sier seniorrådgiver Kjell Magne Aalbergsjø i Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Dersom batteriene på elbilen dabber ut, kan en ny batteripakke koste rundt 70.000 kroner. Selv på den sprut nye Nissan Leaf, garanterer ikke produsenten for batteriene i mer enn fem år, eller 100.000 kilometer.
- Det er omtrent som å kjøpe seg en bil, så må du bytte motoren etter fem år. Det er en ganske stor kostnad, sier Aalbergsjø.
I tillegg til dette kommer at man kanskje trenger et eget ladepunkt til bilen hjemme, noe som Nissan anbefaler til Leaf. Det koster 17.000 kroner ekstra. Da sikres man stabil lading, og en fulladet bil på åtte timer.
Den aller største usikkerheten: Politikerne
Så ender kanskje regnestykket elbil mot fossilbil opp som "hipp som happ", rent økonomisk. Men det er vel å merke ut fra dagens forutsetninger. Ingen vet hvor lenge politikerne vil la elbilene beholde sine svært gunstige ordninger. I statsbudsjettet for 2012 er det ikke lagt opp til noen endringer når det gjelder rammebetingelsene for elbiler. Målet om en andel elektriske og plugin-elektriske biler på 10 prosent i 2020, ser ut til å ligge fast.
Men når elbilene virkelig begynner å bli mange, vil det merkes i statens regnskaper. Men før det, visse steder allerede i dag, kan det merkes i form av en stadig tettere strøm av elbiler i kollektivfeltene.
- Hvis det blir et problem for bussene at det blir for mange biler i kollektivfeltene, kan elbilens rett til å kjøre der være det første som ryker. Det er vanskelig å spå, men kanskje holder de andre fordelene i fem år til, gjetter Aalbergsjø i OFV.
Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening er noe mer optimistisk.
- Det kan kanskje komme strekningsforbud i enkelte kollektivfelt om noen år, ja. Men det vil være behov for de andre insentivordningene helt til elbilene utgjør rundt ti prosent av bilparken - og det vil kanskje ikke skje før nærmere 2020, anslår han.
Derfor har han nå stilt seg på venteliste til kjøp av en ny Nissan Leaf.
- Det kuleste med elbil er ikke bare at du sparer penger, men helheten - at du ikke trenger å tenke på oljeprisen og kan kjøre rundt med ren samvittighet, sier han.
Her kan du se noen av elbilene som ble presentert under den store bilutstillingen i Frankfurt nylig:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.