– Nå er vi på Trondheims laveste punkt, vi er 15 meter unna havnivået, forklarer Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Han er prosjektleder for den største veiutbyggingen nord for Dovre noengang, E6 Stjørdal-Trondheim, og står sammen med DN i bunnen av den 2,5 kilometer lange Strindheimstunnelen i Trondheim.
Firefeltstunnelen, som skal være landets sikreste og mest moderne, er siste delprosjekt av veiprosjektet til 4,2 milliarder kroner som blir åpnet. Snorklippingen var det statsminister Erna Solberg (H) som sto for.
– Vi har holdt oss innenfor den kostnadsrammen Stortinget har bevilget og unngått overskridelser, sier Johnsen.
Halvere trafikk
I fire år har anleggsarbeidet med tunnelen, som går fra Strindheim til Nyhavna, pågått. Tunnelen i seg selv er ventet å ville mer enn halvere trafikken i Innherredsveien fra over 20.000 biler i døgnet til under 10.000, ifølge anslag fra Statens vegvesen.
Flere eiendomsmeglere har forlengst spådd at det vil bety et veldig oppving i prisene for leiligheter i området, som i dag bærer preg av være sterkt trafikkert.
Utfordringene har vært mange underveis, ikke minst knyttet til kvikkleireforekomster, men også med hensyn til det å ha en anleggsplass under en levende by.
– Det har vært sprek sprenging, for å si det sånn. På det minste er det bare 1,5 meter ned fra Innherredsveien til tunneltaket. Vi har tøyd grensene, men det har vært forsvarlig, sier Johnsen, som siden 2006 har jobbet med storprosjektet.
Flyttet tilbake husene
Fire store hus er fysisk blitt flyttet under arbeidet, og beboerne i 24 leiligheter har måttet flytte vekk i byggeperioden. Nå er husene flyttet tilbake.
– Vi eier per i dag 77 leiligheter som vi skal selge, forteller Johnsen.
Strindheimstunnelen skulle egentlig ha åpnet i februar, men en konkurs hos den danske elektroentreprenøren KB Electrotech i oktober skapte store problemer og påførte prosjektet en ekstraregning rundt 40 millioner kroner.
– Vi er fire måneder etter skjema, men det er fordi vi kastet oss rundt og har lagt ned veldig mye arbeid for å unngå større forsinkelser, sier Harald Inge Johnsen.
80 prosent av kostnadene med den nye E6-tunnelen skal finansieres gjennom bompenger, mens 20 prosent er statlige bevilgninger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.