Onsdag åpner det omstridte persontransportselskapet Uber sin første tjeneste i Oslo. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet.
– Vi starter opp Uber Black-tjenesten i Oslo fra onsdag. Det vil si at de som laster ned appen vår og registrerer seg kan bestille henting. Uber Black er en tjeneste for eksklusiv persontransport med strenge krav til biler og sjåfører, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden.
Samtidig som Uber Black lanseres, starter også en lukket prøve av tjenesten Uber Pop, som utfordrer den etablerte drosjenæringen.
– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Bertram.
I andre land hvor Uber har etablert seg, har det blitt konflikter med den etablerte drosjenæringen. Mange mener selskapet driver en organisert form for pirattaxi.
Truet med vold
I januar gikk franske drosjesjåfører til angrep på Uber-biler med passasjerer i og vandaliserte dem. I Barcelona truet drosjesjåfører i sommer med å bruke vold mot Uber-sjåfører dersom de etablerte seg der.
Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører. Offisielt er hensikten at man skal få skyss av noen som skal samme vei, slik at disse kan få dekket deler av sine bilutgifter. I praksis er det snakk om en persontransporttjeneste med priser langt under den regulerte taxinæringen. Kostnaden er basert på tid og distanse, og passasjeren blir trukket fra et kredittkort registrert i Ubers app. Sjåføren får sin betaling – minus et «gebyr» på 20 prosent – fra Uber.
Ingen dialog
– Vi ønsker at vår inntreden i det norske markedet skal være uten konflikter. Vi har hatt dialog med lokale myndigheter og bransjen, sier Bertram.
Dette bekreftes delvis fra norsk hold.
– Vi har fått en henvendelse fra Uber som skisserte en tjeneste de vil etablere i Norge. Vi svarte at tjenesten så ut til å være i strid med gjeldende regler slik den var skissert. Vi har senere bedt om en utdypning av konseptet, men ikke fått svar på den henvendelsen, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Oslo kommune.
Bransjen har ikke hørt noe.
– Vi har ikke hatt noen dialog med Uber og stiller oss uforstående til at det de driver med kan gjøres lovlig, sier Glenn Tuxen, leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.
Han får full støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.
– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksrud.
Uber har ikke fått løyve for personbefordring mot vederlag av Oslo kommune.
– Vi ønsker å utforske om dette kan gjøres innenfor lovverket i Norge. Vi vurderer å la en tredjepart vurdere dette for oss, sier Bertram.
«Kan umulig bli lønnsomt»
Norges Taxiforbund advarer nordmenn som er fristet av Ubers tilbud om å tjene penger på sin egen bil, enten som jobb eller på fritiden.
– De opererer med minstepriser og takster langt under våre. I tillegg skal Uber ha 20 prosent av omsetningen, og det er et krav om at alle sjåfører skal ha etablert personlig foretak. Det kan umulig bli lønnsomt om man skal følge reglene, sier Tuxen.
Dagens Næringsliv har fått tak i kontrakten Uber opererer med i Norge. Der står prisene oppført med en minstepris på 40 kroner, 10 kroner per kilometer og tre kroner per minutt. Oslo Taxi opererer med en minstetakst på 109 kroner på dagtid, 13 kroner per kilometer og 6,50 kroner per minutt i tillegg til en oppstartskostnad på mellom 43 og 91 kroner.
Frykter ikke vold
Norges Taxiforbund tror imidlertid ikke på dramatiske konflikter når Uber kommer til Oslo.
– Dersom de etablerer en virksomhet innen vårt felt som vi mener er ulovlig, vil vi følge dem opp juridisk. Jeg tror neppe det blir håndgemeng i Oslo, sier Tuxen.
Uber har ikke ønsket å sette Dagens Næringsliv i kontakt med noen av sine sjåfører i Oslo eller å kommentere saken ytterligere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.