– Osloringen er anliggende mellom Oslo og Akershus. Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.

Partene kom søndag til enighet om innholdet i Oslopakke 3. Bompengene økes fra 2017 og i rushtiden vil det koste 58 kroner å passere med dieselbil og 48 kroner med bensinbil. Prisene er 10 kroner lavere utenom rushtiden.

– Usosialt

– Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.

– De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien. Men det blir en sak som Oslo og Akershus må forklare innbyggerne, sier han.

Miljøpartiet De Grønne og byrådet i Oslo aksepterer utvidelse av E18, men bare de første to kilometerne fra Lysaker og vestover. Den nye Høviktunnelen som Statens vegvesen foreslo, utsettes.

Faglig begrunnelse

Solvik-Olsen sier han er svært glad for at partene er kommet til enighet og at spaden kan settes i jorda allerede om et drøyt års tid.

– Avtalen snakker om hele strekningen og at vi skal begynne å bygge første parsell og at det ikke legges noen restriksjoner eller begrensninger på arbeidet med de videre parsellene, sier han.

Han mener andre forhold rundt utvidelsen er underkommunisert. E18-utbygging handler ikke bare om motorvei, understreker han.

– Bærumsdiagonalen er en av de viktige delene. Så kommer Høvik-tunnelen på et senere tidspunkt, men den oppdelingen er en rent faglig tilnærming fra Vegvesenet, sier han.

Vil se på kollektivavtalen

Statens skal bidra med halvparten av finansieringen av store kollektivprosjekter. Solvik-Olsen vi nå gå nærmere inn i avtalen som er gjort mellom partene for å se på detaljene.

– Dette må vi få oversikt over. Ikke bare alt de har lyst på, men hvordan det skal betales, sier han.

– Vi må forvente en rimelig byrdefordeling her mellom stat, bilister, kollektivreisende, grunneiere og Oslo og Akershus fylkeskommune. Det kan ikke være slik at Oslo sitter og ønsker seg masse ting, men sender regningen til alle andre enn seg selv, sier samferdselsministeren. (©NTB)

Følg markedene på DN Investor

Les også:

Kina: - En modell uten fremtid  

Disse «typiske» feilene kan sende arbeidsgiver rett til retten

– Det er en etterlengtet pille (DN+)

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Dette må du vite om «Brexit», milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

Se DNtv:

Han er Statoils Petter Smart
Hjemme i garasjen i Sola snekrer fagleder Kjell Einar Ellingsen sammen revolusjonerende undervannsutstyr ved hjelp av ølkasser, kryssfinér, kobberrør, barneleker og duppedingser fra Biltema.
00:50
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.