I 2015 var drosjeprisen med passasjer 29 kroner per kilometer for landet sett under ett. En drosjekilometer kostet mest i Oslo og minst i Hedmark. Folk i Sogn og Fjordane reiste minst med drosje. Det viser tall for drosjetransport lagt frem av Statisktisk sentralbyrå fredag.

 

 

Figur 1. Pris per kilometer med passasjer

 

For hele landet var kilometerprisen med passasjer på samme nivå i 2015 som i 2014. Det var betydelige regionale forskjeller i pris per drosjekilometer.

35 kroner kilometeren i Oslo

 I 2015 hadde Oslo høyest drosjepris med 35 kroner, mens prisen var lavest i Hedmark: 23 kroner. For hvert enkelt fylke har også prisendringene i denne perioden vært små.

Omsetning delt på innbyggertall indikerer gjennomsnittlig forbruk per person på drosjetransport.

I 2015 brukte innbyggerne i Norge i gjennomsnitt 1561 kroner på drosje, ifølge SSB.

Minst i Sogn og Fjordane

Oslo har mange tilreisende som benytter drosje til og fra annen offentlig kommunikasjon og topper derfor listen over taxiforbruk per innbygger: 3234 kroner i 2015.

Deretter fulgte Hordaland og Sør-Trøndelag med rundt 1900 kroner. I Sogn og Fjordane brukte befolkningen minst på drosjetransport: i gjennomsnitt knapt 900 kroner.

91 kilometer i Oslo

I 2015 kjørte landets innbyggere i gjennomsnitt 53,2 kilometer drosje, 1,6 kilometer mindre enn i 2014.

Dette innebærer en nedgang på 2,9 prosent. I Oslo – med tilreisende som trekker opp gjennomsnittet- gir kilometer delt på innbyggertall et gjennomsnitt på 91,9 kilometer drosjekjøring. Det samme regnestykket viser minst drosjekjøring per innbygger i Sogn og Fjordane, 25,7 kilometer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.