Nå er det opp til ham å fastsette kjørereglene som skal gjelde når ingen har en hånd på rattet.

– Folk sier til meg at dette umulig kan være trygt. Men tenk på hva vi allerede har fått av teknologi. Jeg er ikke i tvil om at vi på sikt vil oppleve selvkjørende biler som en fordel. Datamaskiner sovner sjeldnere enn mennesker. I stedet for at du må styre, kan du lese en avis, jobbe eller være sosial på en annen måte enn i dag, sier Solvik-Olsen til Aftenposten.

I dagens lovverk er det ingen tvil om hvem som har ansvaret for hver enkelt bil på veien: sjåføren. Da kan det bli en juridisk utfordring å avgjøre hva som skjer når bilen selv overtar sjåførens jobb.

– Ja, en gang i tiden kommer vi dit at teknologien tar over. Men hvem har da skylden ved en ulykke? Er det en sensor, eller er det feilprogrammering, eller kanskje manglende telekommunikasjon som er årsaken? Jeg vil ikke ha noen sterke meninger om det nå, sier statsråden.

Tesla-gründer Elon Musk sier de selvkjørende bilene kan være på markedet allerede om tre år. Det kan bli i knappeste laget for Solvik-Olsen.

– Nå har vi lagt fram en lov om intelligente trafikksystemer. Vi begynner å forberede oss. Men om vi er klare om tre år, vet jeg ikke.

Les også:

- Hvis drivkraften er at du vil bli rik eller egen sjef, vil du ikke lykkes

Slik vil Røkke bremse oljenedturen

Se video av den selvstyrende Tesla Model S:

Nå styrer Teslaen (nesten) selv
Tesla Model S P90D er ikke bare latterlig rask, den kan også nesten kjøre selv.
01:43
Publisert:
 

Se DNtv: Vår nye favoritt fra Audi

Vår nye favoritt fra Audi
Audi RS 3 er uhyre rask og uhyre dyr. Ikke rart det er vår nye Audi-favoritt.
01:36
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.