–Det blir feil når én og én person i elbil forsinker 140 passasjerer i min buss, sier bussjåfør Sven Nordgård (43).
Med stor leddbuss plukker han opp pendlere på syv holdeplasser i Holmlia-området sør i Oslo og tar dem til sentrum. Halvveis i den 35 minutter lange ruten kjører han bussen fra boligområdene og ned på E18/Mosseveien. Der er det kollektivfelt – for det meste. Men på to mindre strekninger mangler feltet. Innsnevringene gir ekstra kø og forsinkelse når busser og mange elbiler skal flettes inn i den ene veibanen.
– Det er blitt mange flere elbiler siste år. Forsinkelsen blir oftest minst ti minutter, sier Nordgård.
Han er ikke i tvil om at et titall elbiler som kjører mellom bussene bidrar sterkt når 17 minutters stipulert rutetid på Mosseveien blir 27 eller mer.
– Jeg er ikke imot miljøtiltak – det er bra. Men nå burde politikerne nøye seg med sånne som ikke berører andre. Elbilene kan slippe avgift, bompenger og få lading og parkering gratis. Det forsinker ikke andre pendlere, sier Nordgård.
Freder privilegier
Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby i Oslo freder imidlertid elbil-privilegiet ut 2015.
– Det er bare 2,5 prosent av bilparken som er elbiler. Dessuten er det ikke blitt flere biler gjennom Oslos bomring siden 2007. Det er derfor grunn til å tro at elbilene for det meste har avløst andre biler, sier Melby.
E18 vestfra mot Oslo sentrum har tyngst trafikk i hele Norge, og flest elbiler. I topprushet om morgenen går det rundt 180 kjøretøyer per time i kollektivfeltet på E18 Mosseveien de siste kilometerne inn mot Oslo sentrum. Det er rundt seks ganger så mye som gjennomsnittstrafikken i feltet over alle døgnets timer, ifølge Vegvesenets tellinger. Trafikken på Mosseveien er uansett vesentlig lavere både totalt og i antall elbiler enn trafikken på E18/Drammensveien vestfra mot Oslo sentrum. Vegvesenets telling fra mai viste at det i topperioden er opp mot 85 prosent elbiler i kollektivfeltet på E18 mellom Blommenholm og Høvik.
– Det er klart at kollektivtrafikken skal ha første prioritet. Men som et mulig fremtidig alternativ har jeg nå gitt sekretariatet for den såkalte Oslopakke 3 i oppdrag å utrede et nytt miljøfelt, sier Melby.
Melbys miljøfelt
Byrådens idé er å la busstrafikken og kanskje drosjene rå grunnen alene i dagens kollektivfelt. Felt nummer to av dagens tre felt på E18 skal bli miljøfelt – reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og dessuten for biler med kamerat- eller samkjøring – alså med flere personer i bilen. Bensin – og dieselbiler med en eller to personer må slåss om den siste motorveifilen.
– Utredningen skal fullføres i god tid før sommeren. Men trolig kreves det mye fysisk tilrettelegging. Så det er helt urealistisk at iverksetting kan skje før tidligst i 2016, sier Guri Melby.
Melbys miljøfelt er mildt sagt omstridt blant «storebror» og byrådspartner Høyres folk.
– Jeg er i tvil om dette er en god løsning. Det er i alle fall ikke realistisk på kort sikt, sier Oslo Høyres leder Nikolai Astrup.
– Problemet er nemlig ikke kapasiteten i kollektivfeltet, men at trafikken stanses når «vanlige» biler kjører på og av veien gjennom kollektivfeltet, sier han.
Les også:
Solgte elbiler for 1,3 milliarder kroner
Så mye kan boligprisene stige (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.