Forskning fra UCLA-universitetet i California viser at inntil 30 prosent av trafikken i bykjernene er sirkulasjonstrafikk mens man leter etter parkering. Det fører både til fortetning, økt utslipp og økt tidsbruk for dem det gjelder.
Parkeringsformidleren Easypark har nylig kjøpt opp israelske Parko, et selskap som spesialiserer seg på å finne nærmeste ledige parkeringsplass der brukeren er og så guide bilistene dit.
- Vi vet jo allerede hvor det er ledig kapasitet i parkeringshus og på utendørs parkeringsplasser. Parkos teknologi setter oss i tillegg i stand til å forutsi med 95 prosent sikkerhet hvor det er ledig gateparkering, sier Mauritz Börjeson, direktør for forretningsutvikling i Easypark.
Systemet vil presentere brukeren for ulike parkeringsalternativer basert på antatt ledig kapasitet og hvor lang tid det vil ta å komme seg dit i bytrafikk.
- Mange undervurderer betydningen av sirkulasjonstrafikk i byene. For brukerne er tid den viktigste faktoren, men også utslipp og fortetning kan reduseres vesentlig med løsningen, sier Börjeson.
Vesentlig effekt
Nøyaktig hvor effektiv en slik løsning er vil ikke Easypark si noe om, bare at den er vesentlig.
- EU har et pågående prosjekt for å måle effekten av smarte parkeringsløsninger på bynivå, men resultatene er ikke klare ennå. Foreløpig vet man bare at inntil 30 prosent av bytrafikken er sirkulasjonstrafikk, sier Börjeson.
Ifølge Fybr, som har levert lignende tjenester til byer i USA, blir letetiden knyttet til parkering halvert med smart parkering.
Løsningen vil rulles ut i de byene med tettest trafikk fortløpende. Oslo er blant de første byene som blir inkludert, og Easypark regner med å bruke seks til tolv måneder på å samle statistikk og bygge opp presisjonen i algoritmen før den gjøres tilgjengelig i appen.
Les også:
Vil stagge rushtiden med delingsøkonomi
Øker p-prisene 50 prosent i Oslo
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.