Onsdag ettermiddag fikk Solvik-Olsen overlevert en fersk utredning fra Statens vegvesen om veiforbindelsene mellom Østlandet og Vestlandet. Der går Vegvesenet inn for at veiene over Haukeli og Hemsedal bør prioriteres av politikerne i årene som kommer.

Frp-erne som leder Samferdselsdepartementet, har på sin side ikke trukket noen konklusjoner. Den 16. og 17. februar skal Solvik-Olsen og Hoksrud lede hvert sitt team og teste alle de fire veiforbindelsene over fjellet, forteller samferdselsministeren.

– Det gjør vi for å oppleve veiene slik de er på vinterstid og samtidig møte næringsliv, politikere og innbyggere i de forskjellige regionene, sier Solvik-Olsen.

– Engasjerer folk

Samferdselsministeren takket Vegvesenet for innsatsen da han mottok den nye rapporten.

– Dette er noe som engasjerer veldig mange folk. Uansett hvor man bor, øst eller vest for fjellene, nord eller sør på Øst- og Vestlandet, er det mange som henvender seg til oss, sa Solvik-Olsen.

Han tolker dette som et tegn på misnøye med den veistandarden folk opplever i dag. Spesielt viktig er det å få redusert reisetida, ifølge Solvik-Olsen.

– Folk regner ikke avstander i kilometer, de regner dem i tid, sa han.

Den nye utredningen vil inngå som en del av grunnlaget i arbeidet med en ny revisjon av Nasjonal transportplan, og saken skal innom Stortinget før noe blir avgjort. Vegvesenets rapport sendes nå ut på høring.

Opptatt av lønnsomhet

Vegvesenets konklusjon er at E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal bør gå foran når forbindelsene mellom øst og vest skal utbedres.

– Disse to hovedveiforbindelsene betjener ulike områder. Sammen gir de mindre sårbarhet og større pålitelighet, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.

Vegvesenet etterlyser klare prioriteringer.

– Det er nå behov for å plukke ut noen få hovedforbindelser for å sikre at det blir nødvendige midler til større utbygginger av disse, sier Aksnes.

E134, som strekker seg fra Haugesund til Drammen over Haukelifjell, utpeker seg som den samfunnsøkonomisk klart mest lønnsomme veiforbindelsen. Den vil bli enda viktigere når E39 langs vestlandskysten blir ferjefri, påpekte fagdirektør Hans Silborn da han presenterte konklusjonene onsdag ettermiddag.

Vegvesenet mener samtidig at E134 bør gå over Rauland i stedet for å ta omveien om Seljord lenger sør. Men her støter man mot sterke lokale interesser, understrekes det.

Vraker Filefjell

Lenger nord vil Vegvesenet prioritere riksvei 52 over Hemsedal framfor E16 over Filefjell, som har status som hovedveiforbindelse i dag.

Grunnen er blant annet at riksvei 52 er raskere.

– E16 over Filefjell er ikke så Oslo-innrettet, påpekte Silborn i sin presentasjon.

Ifølge ham brukes denne veiforbindelsen mer til annen trafikk enn den som går fra Østlandet til Vestlandet og vice versa.

Men at riksvei 52 prioriteres framfor E16 over Filefjell og riksvei 7 over Hardangervidda, betyr ikke at disse andre veiene skal stenges, forsikret Silborn.

– De skal holdes åpne, og de vil bli vedlikeholdt og videreutviklet, sa fagdirektøren. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.