Mandag kveld stenger vegvesenet det ene løpet i Smestadtunnelen i Oslo, noe som spås å gi store utfordringer i rushtrafikken i hovedstaden.
Vegvesenet skriver på sine nettsider at kapasiteten gjennom tunnelen reduseres med mere enn 50 prosent når et tunnelløp stenges. Østgående løp stenges først, mens trafikken ledes gjennom det vestgående. Rundt årsskiftet 2015/2016 flyttes trafikken over i østgående løp, og arbeidene fortsetter da i det vestgående.
Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer dette som et resultat av det store etterslepet på veivedlikeholdet her i landet.
- Dette er et resultat av at det er kjekkere å klippe snorer enn å drive veivedlikehold. Jeg har ikke fått noe skryt for at tunnelene i Oslo nå skal vedlikeholdes, men det viktigste er at de er forutsigbare og trygge i bruk, sa Ketil Solvik-Olsen under en vei-konferanse i Oslo mandag.
Folk oppfordres til alternative løsninger, som kollektiv transport eller sykkel, men om trafikken blir den samme som før, har Vegvesenet beregnet at det kan ta opp til fire timer å kjøre de åtte kilometrene fra Sinsen til Lysaker på Ring 3.
Smestadtunnelen stenger østgående løp mandag klokken ni. Rehabiliteringen skal være fullført sommeren 2016, men Granfosstunnelen skal også opprustes, noe som starter ved årsskiftet 2015-2016. Dette vil pågå til høsten 2017.
Dette skal gjøres:
• Bedre brannbeskyttelse av tunnelen
• Reparasjon av betong
• Utskifting, og forbedring av vegbanen
• Oppgradering av alt teknisk utstyr, som lys, ventilasjon og sikkerhetssystemer
• Etablering av renseløsning for vann fra tunnelen, for å sikre at Smestaddammen holdes ren
Les også: Vil ha køstraff for elbiler (DN+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.