Forhandlingspartene i diskusjonene om utvidelse av den vestlige transportkorridoren til hovedstaden bekrefter å ha kommet til enighet mandag.
- Det er åpenbart at dette er en særdeles viktig avtale for denne regionen, sier vegdirektør og forhandlingsleder Terje Moe Gustavsen på en pressekonferanse mandag formiddag.
Byrådsleder i Oslo Kommune, Raymond Johansen (AP), jubler.
- Dette er en gledens dag for Oslos innbyggere. Vi reduserer biltrafikken, ruster opp kollektivtilbudet og forbedrer Oslo-lufta. Når det 50 år gamle signalanlegget kan byttes ut, får vi bedre kapasitet mens vi venter på den nye tunellen. Når den er på plass kan vi ha feminutter-ruter på alle linjene. Hele byen vil få en markant enklere hverdag, på grunn av avtalen vi nå har landet, sier Johansen i en melding.
Dagens Næringsliv skriver mandag at det skal være enighet mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket om Oslopakke 3, fire uker på overtid.
Dermed kan beboere og pendlere inn til hovedstaden via E18 fra Akerhus se frem til nye 1,5 kilometer med vekslingsfelt i tillegg til to vanlige bilfelt, et bussfelt og et eget sykkelfelt.
De store kollektivtiltakene i pakken er en ny sentrumstunnel for T-banen, Fornebubanen og nytt signalanlegg for dagens T-bane-tunnel under Oslo.
Utvidelsen av E18 vil bli finansiert med økte bompenger. Samtidig innføres det for første gang i Norge bompenger for elbiler, i rushtiden fra 2018, og gjennom hele døgnet i 2020 (se faktaboks).
Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i Oslo foregrep den formelle enigheten da hun ankom forhandlingsmøtet søndag.
– Hele avtalen er en fantastisk klimapakke for Oslo og Akershus. Dette er en stor dag, sa hun til NTB søndag.
Avtalen skulle allerede være klar til signering to timer etter møtestart, ifølge NTB.
Avtalen ble mandag formiddag presentert i detalj på Majorstuen T-bane stasjon av Vegdirektør og forhandlingsleder Terje Moe Gustavsen, jernebanedirektør Elisabeth Enger, Nguyen Berg (MDG), Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H) og Oslo bystyrerepresentantene Andreas Halse (Ap), Eirik Lae Solberg (H) samt Akershus fylkestingsrepresentantene Solveig Schytz (V) og Tonje Brenna (Ap).
Partene er imidlertid ikke kommet til enighet om utbyggingen av resten av motorveistrekningen mellom Akershus og Oslo.
- Det er oppskriften på en boligboble
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Episode 11: Dette må du vite om "brexit", milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.