Arbresha Nikq var blant de mange som ble rammet av den pågående togstreiken.

– Jeg reiser vanligvis Ski-Oslo på en liten halvtime. Mandag morgen brukte jeg halvannen time – først noen kilometer til Vinterbro og deretter bytte til en full buss Drøbak-Oslo, sier hun.

Mandag ettermiddag sto Nikq igjen i kø for å komme ombord i stappfull buss motsatt vei.

Noen plattformer unna på Oslo bussterminal sto Therese Burum og Tove Lundby fra Spydeberg i Indre Øsfold foran like fulle busser mot Moss.

De lurte på om det overhodet var mulig å komme seg videre fra Moss mot hjemstedet.

– Jeg skjønner ikke at regjeringen lar lokomotivførerne få lov til å stanse en hel bane, sier Lundby.

Lokomotivførernes opptrappede streik stanset mandag alle lokaltog mellom Moss, Mysen og Ski til og fra Oslo. Regiontog droppet stopp på de samme strekningene. Enkelte tog mellom Voss og Bergen ble også streikestanset. Anslagsvis 20.000 daglige pendlere er berørt av streiken som startet 29. september.

Fulle busser

Spesielt i Oslo-området fikk mange lengre vei tilbake til jobb etter årets høstferieuke.

Den vanlige store rushtidsforsinkelsen på vei sydfra mot Oslo la på seg 30–40 ekstra minutter mandag på grunn av streiken.

Hvordan komme seg til Spydeberg? Therese Burum og Tove Lundby foran buss til Moss. De funderte om det fantes forbindelse videre.
Hvordan komme seg til Spydeberg? Therese Burum og Tove Lundby foran buss til Moss. De funderte om det fantes forbindelse videre.
E6 og E18 sydfra inn mot Oslo har vanligvis en forsinkelse på rundt en time i morgenrushet mandager, sammenlignet med uhindret trafikk.

På veivesenets sensormålinger økte forsinkelsen Vinterbro-Filipstad til opp mot 1 time og 40 minutter denne mandagen. I tillegg til økt biltrafikk inn til hovedstaden valgte mange betydelige omveier med bussruter i berørte distrikter eller kjørte bil fra eget boligområde til kollektivknutepunkter for buss. Busser sto også i kø – og flere måtte kjøre forbi stoppesteder.

– Vi teller ikke, men det var trangt, særlig mellom Drøbak og Oslo. Vi måtte også kjøre forbi holdeplasser fordi det var for fullt, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl-Johansen i Ruter.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Øystein Skotte i Statens vegvesen var det to-tre ganger så mange biler som vanlig på en innfartsparkering ved fornøyelsesparken Tusenfryd sør for Oslo, der folk kan stige om til buss mot hovedstaden.

Hasnain Kazmi i Ski og Follo taxi anslo at drosjetrafikken lå 15 prosent over vanlig i mandagsrushet.

– Men flest ekstraturer var folk som skulle tatt tog til Gardermoen lufthavn, sier han.

Satt opp ekstrabusser

Norsk Lokomotivmannsforbund mener NSB-eide Nettbuss driver «streikebryteri» i Østfold.

– Kjører de flere busser fra Moss til Oslo, oppfatter vi det som streikebryteri så lenge det er parallelt med der toget går, sier forbundsleder Rolf Ringdal.

Administrerende direktør Ståle Nistov i Nettbuss Travel er uenig, og sier Nettbuss i Østfold følger normal prosedyre med å øke avganger når det er ekstra pågang.

– Vi betjener Moss på linjen fra Sarpsborg til Oslo, og det gjør vi normalt også. Vi kjører ingen andre ruter enn vi ellers gjør, sier Nistov.

– Men om trafikken øker som følge av en streik, er det da greit å sette opp ekstrabusser?

– Så lenge vi gjør det vi normalt gjør på våre ruter, ser jeg ikke noe problem i det. Det er normalt for oss å kjøre ekstra busser ved stor pågang. Kundene har kjøpt billett og de må komme frem.

Nistov sier ledelsen har klarert dette med de tillitsvalgte i Nettbuss. De ansatte er blant annet organisert i Norsk Transportarbeiderforbund og i Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet.

Mandag ettermiddag opplyser Ringdal til DN at de tillitsvalgte i disse tre LO-forbundene har lovet å oppfordre medlemmene til ikke å kjøre ekstrabusser mellom Moss og Oslo.

Nistov sier det er uaktuelt for Nettbuss å sette opp busser på strekninger der de normalt ikke går.

– Å sette opp busser på andre strekninger enn der vi kjører, det ansees som streikebryteri. Vi gjør det bare der vi ellers kjører som normalt, sier han.

På norske skinner

Et av de streikende lokførernes hovedkrav er at dagens gjeldende krav til deres utdannelse skal tas inn i tariffavtalen. NSB-lokførere har to år på jernbaneskolen bak seg – fordelt på skolebenk og praksis.

– Jeg kjenner ikke til annen offentlig virksomhet som har kvalifikasjonskrav fastlagt i tariffavtale. Dette er som regel regulert i lov og forskrift, sier Kristine Nergaard, forskningsleder og mangeårig arbeidslivsforsker ved Fafo.

Hun presiserer at det finnes et stort antall avtaler og kan ikke garantere at hun kjenner alle.

Flytoget er eneste jernbaneoperatør ved siden av NSB i Norge.

– Våre 105 førere er enten rekruttert fra NSB eller Jernbaneskolen, altså med samme utdannelse. Så har vi en særavtale med Lokomotivmannsforbundet om kvalifikasjonskrav, men denne er ikke en del av overenskomsten, altså tariffavtalen, Den gjelder til 2018, men kan sies opp, sier HR-direktør Kari Skybak.

Svenske lokomotivførere kjører på norske skinner – helt frem på togene Stockholm-Oslo og tidvis Göteborg-Oslo. DN lyktes ikke mandag med å få svenske Togstyrelsens oversikt over de svenske kvalifikasjonskravene til førere og eventuelle avvik fra de norske.

Les også: Ledertrøyen er ikke på deling dnPlus (+)

Tilsynet refser opplæring av lokførere dnPlus (+)

Får krass kritikk av forfattere dnPlus   (+)

Følg markedene med DN Investor

Hør podkast spesial: Vi gir deg hovedtrekkene, vinnerne og tapere, reaksjoner og stridstemaene i budsjettforhandlingene.

 

Hør DN-podcast om granskningsindustrien: Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Her blir Trump og Clinton utfordret til å si en positiv ting om den andre
I det som av mange har blitt kalt den mest skittene presidentdebatten i USA noen sinne, ble Hillary Clinton og Donald Trump utfordret av en velger til å si en pen ting om den andre. Se hva de svarte.
01:34
Publisert:

- Jeg har sagt og gjort ting jeg angrer på
Donald Trump ber om unnskyldning for språkbruken
00:57
Publisert: