Tirsdag morgen ble veisikringsselskapet Cc4 Produkter i Arendal årets gaselle i Aust-Agder. Også søsterselskapet Cc4 Montasje er gaselle etter solid vekst. Kort tid etter at daglig leder Fredrik Zachariassen hadde mottatt statuett og diplom, signerte han og medgründerne en avtale om å selge begge gasellebedriftene samt et eiendomsselskap til Roadworks-konsernet med venturefondet Norvestor som største eier.
Hemmelig sum
Det er hemmelig hvor mye de fire gründerne Fredrik Zachariassen (38), Leif Christian Gundersen (49), Erik Setekleiv (41) og Knut Johan Hovdekleiv (45) får for selskapene. Men regnskapene for ifjor viser en samlet omsetning på rundt 80 millioner kroner og over ti millioner i resultat før skatt. I år anslås omsetningen å synke til 60 millioner.
Da de etablerte Cc4-selskapene, var de alle ansatt i Mesta, produksjonsenheten i Statens vegvesen, og levende opptatt av trafikksikkerhet; rekkverk og brovedlikehold i særdeleshet. 75 prosent av omsetningen kommer fra oppdrag for nettopp Statens vegvesen.
Gründerne har foreløpig ikke tatt ut noe utbytte fra selskapene.
– Vi synes det er viktigere å ha god arbeidskapital. Det er jo gjerne likviditeten som dreper en bedrift. Og snarere enn å ta ut utbytter, vil vi nok heller vurdere nye investeringer, sa Zachariassen da DN møtte ham i oktober på Lofthus bro ved Lillesand der selskapet var i full gang med å skifte ut gammelt rekkverk med nytt.
Inngår i storkonsern
Det er selskapet Roadworks, der fondet Norvestor eier 80 prosent, som kjøper Cc4-selskapene. Roadworks ble etablert så sent som i februar i år og omfatter selskaper som Veidrift as, Veisikring as, Controltec as og Bærum Asfalt samt en annen hurtigvoksende gaselle i Aust-Agder; Traftec as.
Konsernet får 200 ansatte og en anslått omsetning neste år på 600 millioner kroner.
Cc4-selskapene vil inngå i forretningsområdet for spesialiserte tjenester og skal ledes av Fredrik Zachariassen.
Han ser lyst på fremtiden.
– Men det er en krevende bransje å være i, særlig fordi mange kontrakter er av kort varighet. Det er utfordrende med logistikk og å holde folkene våre i arbeid gjennom hele året. Det er dessuten kostbart å investere i det utstyret som kreves i dag. Mens vi startet med en brukt beltegående rigg til 180.000 kroner, koster den riggen du ser i arbeid her over fem millioner, forklarte han i oktober.
– Men hvor god eller dårlig er egentlig veistandarden i Norge?
– Det er veldig mye dårlig, særlig innen rekkverk. På E39 fra Kristiansand til Stavanger er det lange strekk med råtne trestolper som burde vært revet. Slike rekkverk gir falsk trygghet. Dessuten er mange for lave og kan fungere som en rampe. For ikke lenge siden var det en ulykke ved Dovre med to dødsfall fordi det var feil med rekkverket. Det ville kanskje ha kostet 40.000 kroner å utbedre feilen. 40.000 for to liv. Det er opprørende å tenke på, sa han energisk og la til:
– Vi brenner veldig for det vi holder på med. Det er helt avgjørende for å skape en slik bedrift som vi har gjort. Det krever entusiasme. Du må synes det er gøy. Hvis ikke bør du heller gjøre noe annet.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.