Dagens analysemodeller for utbygging av veinett fører staten ut på villspor, skal man tro en ny rapport utarbeidet for Opplysningsrådet for Veitrafikken(OFV)

- Slik vi tenker i dag, blir nesten alle prosjekter feilaktig dømt som samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Det fører til dårlige veier og høyere bompengeavgifter, sier Vilrid Femoen leder, politikk og strategi, hos OFV.

Feilinvesteringer
Investeringer i veinett og jernbane er samfunnsøkonomisk ulønnsomme ifølge statens beregninger. Men ifølge rapporten, som er utarbeidet av det amerikanske konsulentselskapet Cambridge Systematics, mangler beregningene en rekke viktige faktorer.

- Roten til underinvesteringen i veinettet er feilberegninger, fordi en rekke nytteaspekter utelukkes i de modellene Norge bruker i dag,sier Femoen.

Blant annet blir ikke reisepålitelighet, mernytte eller vekst i trafikantens nytte inkludert i beregningene, men ifølge Femoen er en av de største utfordringene at staten tenker kortsiktig.

- Det er vanskelig å se langtidseffekten av å bygge ut veinettet. Det man har gjort i dag er å sette disse verdiene til null, og da går nesten alle prosjektene i minus, sier Femoen og fortsetter:

- Det er et stort problem når staten feilaktig konkluderer med at et prosjekt er ulønnsomt, og dermed vil færre penger bli bevilget til sektoren.

Veiutbygging er lønnsomt
Onsdag inviterer OVF til seminaret ”Veiutbygging er lønnsomt”. Her vil Dr. Annan Rahman, Direktør for Cambridge Systematics International, presentere de endelige resultatene av rapporten. I rapporten sammenlignes de norske, britiske og amerikanske metodene for å beregne lønnsomhet i veiinvesteringer. Ifølge Femoen ligger Norge langt etter de andre landene, også når det gjelder investeringsportefølje.

- I Norge ser vi kun på små prosjekter. Vi ser for eksempel på seks mil som et kjempeprosjekt, men dette er bare småtteri sammenlignet med prosjekter i andre land, der man bygger ut korridorene fra øst til vest eller nord til sør i ett, sier Femoen.

For å øke lønnsomheten i veiinvesteringene, vil Cambridge Systematics presentere følgende anbefalinger:

  • Prioriter hovedveier: Beregninger gjort av Cambridge Systematics viser at dette vil seksdoble den samfunnsøkonomiske nytten.
  • Ta med den direkte nytten i økt pålitelighet: Cambridge Systematics har beregnet at denne er nesten like stor som tidsgevinsten.
  • Øk investeringsnivået: Nyttetapet kan reduseres fra 33 til 20 øre per krone ved å øke investeringsnivået med 45 prosent, viser transportetatenes NTP(Nasjonal Transportplan)-forslag.

Dette gjør regjeringen
Tidligere i år ble en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen for å se på behovet for å endre de samfunnsøkonomiske analysemodellene. 1. oktober vil gruppen legge frem sine anbefalinger i en utredning som skal overleveres finansminister Sigbjørn Johnsen.

- Alle er enige om at de samfunnsøkonomiske beregningene ikke inkluderer nok, sier Lars Aksnes, direktør for styringsstaben i Vegdirektoratet.

Også han mener flere elementer bør tas med i beregningene, og forteller at Vegdirektoratet nå er spente på hva ekspertgruppen kommer frem til.

- Før hadde vi bare en analyseperiode på 25 år for å se om et prosjekt var lønnsomt eller ikke, nå er det utvidet til 40 år, dette er veldig positivt. Nå gjenstår det bare å se om ekspertpanelet har kommet frem til at andre elementer skal inkluderes i analysene, sier Aksnes.



Les også:

Stoltenberg innrømmer alt for treg veibygging

- Dårlig idé å spare penger til veibygging (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.