Luftfartstilsynet og Avinor stengte på nytt alle flyplasser i Sør-Norgeigår uten at norske myndigheter har målt om det er vulkanaske i norsk luftrom, skriver DN.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vurderer å permittere nesten alle sine ansatte, og vil gjerne opp i luften så raskt som mulig.
- Er det klart vær og god sikt er det ufarlig å fly, sier Bjørn Kjos til DN.
- Vet du om det er gjort målinger i Norge?
- Nei, og det er et meget betimelig spørsmål, sier Kjos til DN.
- Er vulkanaske den nye svineinfluensa?
- Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær og god sikt er det ufarlig å fly, gjentar Kjos.
Kjos presiserer overfor DN.no at hans poeng er at han ønsker egne, norske partikkelmålinger, og at så lenge det ikke er partikler i lufta er det ufarlig å fly.
Klarvær og god sikt betyr at det heller ikke er særlig med partikler i lufta, og det er det bare nøyaktige målinger som kan avdekke, påpeker Kjos.
- Må sjekke hvor farlig det er
Jon Petter Duestad i Avinor kan ikke svare på stor konsentrasjon av partikler kan man fly i. Det kan heller ikke avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Espen Slyngstad, som opplyser at de får et kart fra autorisert værsenter i Storbritannia som viser hvor det er tilrådelig å fly.
Han forteller at Luftfartstilsynet ikke gjør noen målinger selv.
Begge viser til British Airways-flyet som nesten styrtet i 1982 på grunn av vulkanaske. Dette flyet fløy rett inn i dampsøylen fra vulkanen.
Duestad sier at de må få kvantifisert hvor farlig askeskyen egentlig er, hvis situasjonen fortsetter.
Overfor NTB avviser han kritikken.
- Det jeg kan si er at vi forholder oss til samme data som det samtlige andre tjenesteleverandører gjør, sier Duestad til NTB.
Har ingen målinger
Britiske Met Office som leverer værrapporter til Avinor og Luftfartstilsynet når norsk luftfart blir lammet har Ingen målinger på partikkelkonsentrasjonen i Skandinavia eller Norge.
- Det trenger heller ikke å være noen partikler der, sier pressekontakt Helen Chivers i Met Office til DN.
Les også: Avviser at det kan være trygt å fly (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.