-Jeg kjenner henne ikke, hun er sikkert en utmerket leder. Men hun kan jo ingenting om tog, sier Nils Holme, sivilingeniør og pensjonist med lang fartstid som forskningssjef og direktør ved Forsvarets forskningsinstitutt, til Dagens Næringsliv.
Han snakker om jernbaneverkets leder Elisabeth Enger. Hun kom fra stillingen som rådmann i Bærum kommune, da hun tiltrådte toppstillingen i Jernbaneverket i 2008.
- Ville lettere forstått
- Mener du togkrisen kunne vært unngått med en annen leder på toppen?
- Vinterens krise har røtter langt tilbake, lenge før Engers tid. Men en faglig sterk leder ville lettere forstått at her styrer vi mot katastrofe. En leder som hadde det faglige innabords ville også reagert annerledes når krisen først var et faktum. Ingenting av det Enger har sagt offentlig, tyder på at hun ønsker å ruste opp faglig kompetanse internt. Hun sier bare hun vil kjøpe nye dyre konsulentråd fra utlandet, sier Holme.
- Kjennetegner det ikke en god leder å knytte til seg de rette fagfolkene?
- Jo, og det kan i enkelte tilfeller fungere å ha en rent «profesjonell leder» på toppen, der det er en veldig sterk faglig kultur fra før. Men det kan fort blir sårbart når den mest innflytelsesrike personen, toppsjefen, ikke vet hvilke spørsmål hun skal stille, eller hvordan hun skal prioritere svarene.
Mangler erf#229 med kjernevirksomheten
Holme mener vi har fått en politisert, ikkefaglig forvaltning av landets infrastruktur og nevner i fleng:
- Terje Moe Gustavsen i Vegvesenet har postskolen. Og direktøren i kystverket, Kirsti Slotsvik, er landskapsarkitekt. Samme problemet finner vi med toppsjefen i Statens kartverk. Ingen har erf#229 med etatenes kjernevirksomhet.
- Sammensetningen er viktig
Jernbanedirektør Elisabeth Enger er blitt forelagt Nils Holmes uttalelser, men har valgt å ikke kommentere dem direkte. Hun svarer imidlertid på spørsmål via epost.
- Har du noengang savnet å ha tyngre ballast rent faglig?
- Jeg har fått en stilling på bakgrunn av de kvalifikasjonskrav som ble satt. Sammensetningen av toppledelsen er viktig. Der er vi avhengig av god og variert fagkompetanse - og har det, skriver hun til Dagens Næringsliv.
- Umulig
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen mener Nils Holme drar opp en litt underlig problemstilling.
- Det er nær umulig å ha bakgrunn innenfor alle de fagspektrene Vegvesenet må beherske. Det er pinadø min oppgave å sørge for at vi har den rette kompetansen på alle nødvendige felt, sier Moe Gustavsen.
- En blanding er kanskje det ideelle?
- Ja, og en leder må ha en genuin interesse for området, samt et strategisk overblikk. Men for å være ærlig: Jeg føler ikke noe behov for å vite alt om hvordan man bygger en vei fra grunnen av, sier Moe Gustavsen til Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.