Svein Steimler er svært opprørt over Norges manglende tilstedeværelse utenfor Somalia-kysten, og forteller at han for en tid tilbake måtte henvende seg til den kinesiske marinen for å få eskortert et skip gjennom den piratutsatte området.

Han er en av Europa-toppene i et av verdens største rederier; japanske Nippon Yusen Kaisha (NYK). Han jobber fra London, men er hjemme i Norge for å snakke på Oslo Shipping Forum i forbindelse med NorShipping-messen som pågår i Oslo denne uken.

Les også: Pirater koster Frontline dyrt

- Mangel på norsk tilstedeværelse utenfor kysten av Somalia er en skam for Norge. Mens vi diskuterer om vi igjen skal plassere en fregatt eller et orionfly i området, passerer tusenvis av skip området med varer også til den norske befolkningen, uavhengig av hvilket flagg skipet har hengede i hekken, sier han.

- Og skip kapres fortsatt.

- Det er forferdelig
Han peker på at en lang rekke nasjoner som spiller en vesentlig mindre betydning i internasjonal skipsfart enn Norge er til stede kontinuerlig.

Steimler sier at han gremmes ved tanken på å måtte søke hjelp fra andre land for å få assistanse til å få frem et norsk-kontrollert skip sikkert, og som forøvrig skal arbeide for Statoil på norsk olje sektor.

- Jeg synes det er forferdelig, det er en skandale. Norske myndigheter kan i løpet av få uker bestemme seg for på sende F16-fly til Libya. Da henger det ikke på greip at vi ikke har tilstedeværelse i Somalia som den store skipsfartsnasjonen norske myndigheter ynder å påsta vi er. Dette er flaut.

Les hele intervjuet med Steimler her: - Norge styres av bønder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.