Expertgruppen, som er underlagt det svenske Finansdepartementet, har i oppdrag å vurdere den samfunnsøkonomiske effekten av å bruke offentlige midler, særlig innenfor miljøsektoren.

Den svenske regjeringen har varslet satsing på en høyhastighetsbane mellom Stockholm og Göteborg via Jönköping, blant annet for å redusere klimautslippene, men får liten støtte fra ekspertene.

Blindspor
– Høyhastighetstog er et klimamessig blindspor, lyder konklusjonen i rapporten som i dag blir overlevert til statsminister Fredrik Reinfeldts regjering.

To av medlemmene i ekspertgruppen, professor Jan-Eric Nilsson og Roger Pyddoke, redegjør for rapporten i et debattinnlegg i Dagens Nyheter, og kaller satsingen på den såkalte Götalandsbanan meningsløs.

Klimagassutslippene fra transportsektoren i Sverige vil bli redusert med 150.000 tonn i året dersom høyhastighetsbanen bygges, men dette utgjør mindre enn 1 prosent av de totale utslippene fra sektoren, går det fram av ekspertgruppens rapport.

Klimakvoter
Dersom pengene i stedet benyttes til kjøp av internasjonale klimakvoter, vil miljøgevinsten bli hele 40 ganger større og de globale utslippene av skadelige klimagasser kunne reduseres med 5,4 millioner tonn i året, påpeker de.

Expertgruppen understreker likevel at høyhastighetsbaner ikke nødvendigvis trenger å bli ulønnsomme, men at den planlagte Götalandsbanan definitivt blir det.

– Det kan finnes andre utforminger av Götalandsbanan og/eller andre baner som er mer lønnsomme. Samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer må naturligvis gjennomføres. Disse vil også bidra til å redusere utslippene fra transportsektoren, selv om bidraget er begrenset. Dette er likevel noe helt annet enn å pløye hundrevis av milliarder kroner ned i ulønnsomme jernbaneprosjekter i klimaets navn, slår Jan-Eric Nilsson og Roger Pyddoke fast.

Les også: 95 prosent av flypassasjerene skal ta tog (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.