I tiltakspakkene i fjor ble det satt av 810 millioner kroner til drift og vedlikehold, og 2009 ble det første året siden 70-tallet hvor etterslepet i veivedlikeholdet ble mindre. Men i år gjør kostnadsutviklingen at utviklingen trolig blir negativ igjen, skriver Bergens Tidende.

Hver tredje meter av stamveiene, de største veiene, i Norge har dårlig eller svært dårlig veidekke, konkluderer Vegvesenet, som nå slår alarm.

– Vi klarer ikke å stoppe forfallet på disse veiene. Kjøpekraften vår blir oppspist av kostnadsutviklingen, sier regionveisjef Olav Ellevset i Vegvesenets region vest, som har spesielt store kostnader med vedlikehold av alle tunnelene på Vestlandet.

Kostnadsøkningen i Vegvesenets langvarige kontrakter spiser opp økningen til 4,2 milliarder kroner til årlig vedlikehold av stamveiene, som ble vedtatt i nasjonal transportplan i fjor. Etterslepet i vedlikeholdet ble i fjor beregnet til åtte milliarder kroner.

Utviklingen er imidlertid positiv på en del av riksveiene, som fra 1. januar i år ble omdøpt til fylkesveier og flyttet innunder fylkeskommunenes ansvarsområde. Både Hordaland og Sogn og Fjordane har satt av mer penger til veivedlikehold enn det staten hadde tildelt. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.