Sikkerhetskontrollen har vært på smilekurs, og deretter gikk køen raskere (Aftenposten 15. september). Men smilekurs holder ikke.
Jeg flyr hver uke, og 70 prosent av stresset er innsjekking og sikkerhetskontroll. Rutinene ved sikkerhetskontrollen er uklare og praktiseres ulikt. Man blir behandlet som et barn av personer med svært lave kvalifikasjoner.
Noen ganger skal Ipaden være i sekken, andre ganger ikke. Så piper beltet mitt den ene gangen, men ikke den andre. Deretter skal skoene av, men så skal de ikke av. Og stålkniver behøver man ikke ta med, for dem får man på flyet.
For å stresse ytterligere, må man i tillegg stå i kø ved en maskin for å sjekke inn, for så å stå i en ny kø for å levere kofferten (den skal ikke bare slenges på et belte, du blir sjekket opp og ned av en person som like gjerne kunne ha gjort den jobben maskinen gjør). Deretter skal boardingpasset sjekkes minst tre ganger på 15 minutter av tre forskjellige vakter.
Alt preges av at kundenes tid ikke respekteres. Kundens tid er gratis.
Hans Mathias Thjømøe, siviløkonom, dr.philos., Singularis Consulting AS
Debattér saken under(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.