Om det blir anlagt høyhastighetstognett i Sør-Norge, vil det kunne spøke for framtiden til småflyplassene i distriktene. Det frykter Avinor-sjef Sverre Quale.

Det er politisk flertall på Stortinget for å se nærmere på planer om lyntog mellom de største byene i Sør-Norge, noe som bekymrer Avinor-sjefen.

Frykter stort trafikktap
Han mener trafikktapet de store flyplassene kan oppleve som følge av introduksjonen av lyntog, kan gjøre det vanskelig å opprettholde de små flyplassene.

– Vi er avhengig av overskuddet fra de store flyplassene for å kunne finansiere driften av de 40 flyplassene rundt om i landet som aldri kan gå med et bedriftsøkonomisk overskudd, sier Quale til Klassekampen.

Han mener inntektstapet kan bli så stort at Avinor også vil få problemer med å drive de store flyplassene med overskudd.

I dag er det bare Gardermoen, Flesland, Sola og Værnes som går med overskudd av de 46 flyplassene som ligger under Avinor.

Les også: 95 prosent av flypassasjerene skal ta tog (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.