– Det er stilt spørsmål ved beslutningsgrunnlaget vårt for å stenge luftrommet. Til det vil vi si at vi baserer våre råd på satellittbilder, værkart, modeller og felleseuropeiske prosedyrer. Vi følger rådene fra ICAO (Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart, red.anm.), og vi føler oss trygge på at dette er veien vi skal følge, uttalte avdelingsdirektør Espen Slyngstad i Luftfartstilsynet på en felles pressekonferanse med Avinor og Helsedirektoratet lørdag.

Både Slyngstad og Avinor-sjef Sverre Quale stilte seg tvilende til at data fra en eventuell lydar-stasjon i Sør-Norge hadde gitt dem et bedre beslutningsgrunnlag og trolig mer åpent luftrom, slik Norsk Institutt for luftfartsforskning (NILU) hevder.

– Inntil videre har vi ikke mottatt informasjon som endrer vårt syn, sa Slyngstad.

Kun en målestasjon

Diskusjonen om hvorvidt det er nødvendig å stenge luftrommet over hele Sør-Norge, ble sparket i gang av Norwegian-sjef Bjørn Kjos. I Dagens Næringsliv lørdag etterlyste han konkrete målinger av partikkelkonsentrasjonen over Norge fra vulkanskyen fra Island, og uttalte at han ikke så hensikten med å la flyene stå på bakken så lenge været var klart og sikten god.

Det er Norsk institutt for luftforskning (NILU) som foretar målinger av partikkelkonsentrasjonen i luften. Ifølge seniorforsker Cathrine Lund Myhre har Kjos et godt poeng.

– Per i dag får vi kun målt partikler i flyhøyde ett sted i Norge, på Andøya i Nordland. Der er det installert en såkalt lydar, som ved hjelp av laserstråler måler fordelingen av partikler oppover i atmosfæren. Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger også i Sør-Norge og Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre til NTB.

Fått avslag

Hun underbygger det med at andre typer målinger NILU har foretatt, som målinger av UV-stråling og ulike målinger langs bakken, indikerer at det ikke er stor konsentrasjon av askepartikler over det norske luftrommet nå.

– Men vi kan ikke si dette med sikkerhet før vi har foretatt målinger lenger opp, understreker hun.

NILU har ved flere anledninger søkt myndighetene om penger til ytterligere en målestasjon ved Birkeland i Aust-Agder, som ville ha dekket mesteparten av Sør-Norge, men har fått avslag både fra Forskningsrådet og Klima- og Forurensningsdirektoratet (KLIF).

NILU er ikke blant de rådgivende instansene Luftfartsmyndighetene innhenter råd fra.

Jagerfly skadet

Avinor-sjef Sverre Quale sier Avinor stoler fullt og helt på avgjørelsene fra Luftfartsmyndighetene.

– I luftfarten er vi konservative og bygger alltid inn sikkerhetsmarginer. Det er heller ikke slik at det er trygt å fly selv om det ser klart ut fra bakken. Et jagerfly som var i luften før restriksjonene ble gjort torsdag, fikk skader av askepartikler. Og det fanges ikke alltid opp av flyenes radar hvis de er på vei inn i et område med partikler, sier Qvale. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.