Forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) sier etter et møte med sin amerikanske kollega torsdag at han tror Norge får sine kampfly som planlagt i 2018.
– Det var et godt møte med god kjemi. Jeg er mer optimistisk nå enn før jeg kom til USA, sier Espen Barth Eide til NTB.
– Vår tidsplan for det store volumet i 2018 ser ut til å holde og passe godt med amerikanerens planer. Men det er selvfølgelig ikke helt sikkert. Ikke alle budsjetter er ennå på plass, legger han til.
Barth Eide hadde da nettopp avsluttet et møte i Washington med den amerikanske forsvarsministeren Leon Panetta, den amerikanske forsvarsledelsen i Pentagon og senator John McCain.
– Jeg sa til Panetta at vi er en tung partner, og at vi er svært opptatt av å få flyene levert på slutten av levetiden til våre F-16-fly. Panetta svarte at han har 100 prosent tiltro til programmet, han ønsker flyene – dem skal han ha selv om det blir kutt andre steder, sier Barth Eide.
Trykk på pris
Ettersom det amerikanske forsvaret selv er den største kjøperen av kampflyene som Norge nå venter på, tror Barth Eide at dette vil sørge for at prisen holdes nede.
– Vi som en liten kjøper har all interesse av at USA som største kjøper er den tøffeste kjøperen. Dermed blir det et tydelig trykk på å holde prisen på et akseptabelt nivå, sier han.
I helgen gjorde Barth Eide det klart at anskaffelseskostnaden fortsatt ligger på vel 42 milliarder 2008-kroner. Dette tilsvarer rundt 60,2 milliarder 2011-kroner. Den reelle fordyrelsen er på en snau milliard. Når det gjelder levetidskostnader, mener regjeringen fortsatt at den ligger an til å bli 145 milliarder 2008-kroner.
Espen Barth Eide møter fredag Lockheed Martins toppsjef Bob Stevens. Den ferske forsvarsministeren planlegger å gi klar beskjed om hva Norge forventer av kampflyprodusenten.
– Panetta oppfordret meg til å være klar og tydelig på våre behov overfor Stevens, forteller Barth Eide.
Våpensystem
Norges behov innebærer ikke minst en solid industripakke, blant annet om mulighet for integrering av det norske våpensystemet Joint Strike Missile.
– De lovet ikke å kjøpe Joint Strike Missile, men vi ønsker at det blir mulig å bruke det i F-35. Alle kjøperne av flyet kan da skaffe dette våpensystemet, og det tror jeg mange vil, ikke minst på grunn av hovedfokuset på luft- og sjømål, sier Barth Eide.
Ifølge Barth Eide fikk han langt på vei bekreftet fra sin amerikanske kollega at det amerikanske forsvaret vil samarbeide med Norge og dele på kostnadene.
Begge de to ser optimistisk på at produsenten Lockheed Martin nå satser mer på utviklingsfasen før man starter omfattende produksjon av flyene.
NATOs framtid
Ikke bare F-35 ble diskutert på det topptunge møtet i Washington torsdag ettermiddag. President Barack Obama la forrige uke fram Pentagons planer for de neste ti åra. Fokuset flyttes vekk fra langvarige operasjoner og hæroppdrag i land som Irak og Afghanistan, og mer vekt legges på å bygge et forsvar tilegnet en tid da det kan komme andre stormakter, ikke minst i stillehavsområdet.
– For oss betyr det at selv om USA trapper ned i Europa, vil deres fokus på havområdene rundt oss øke. Det ser vi på som veldig positivt. De er kjent med utviklingen i Arktis og at den korteste reiseruten for Kina etter hvert vil skje nord for Norge, sier Barth Eide.
Alle er enige om at NATO står overfor store og viktige endringer. At forsvarsbudsjettene i mange europeiske land kuttes med flere titalls prosent, vil få store konsekvenser for forsvarsalliansen, mener både Panetta og Barth Eide.
– Vi snakket om at dette er en realitet vi ikke kan snakke bort. Vi må bli flinkere til å gjøre ting sammen, ta smartere og ikke dumme kutt. Det fornuftige er å erkjenne at vi har en mindre struktur og færre baser, mindre betong og bygninger, men mer innhold med moderne trening og utstyr. Vi må ha et samarbeid på tvers av landegrensene, et «smart defense», sier Barth Eide.
Les også:
Britene er bekymret over kampflyprogrammets skjebne
En halv milliard i F-35-kontrakter har forduftet
Gjeldskrise kan gjøre F-35 enda dyrere
Australia vurderer å droppe F-35
Vraker ekstramotor til F-35
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.