Konflikten i Norwegian er langt fra over. Tirsdag ettermiddag ble det brudd i forhandlingene mellom pilotene og ledelsen.

Det opplyser Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilotforening (NPF), til NTB.

– Hva som har skjedd i forhandlingene, vil jeg ikke gå inn på i detalj, men vi ble ikke enige. Hovedkravet i forhandlingene har vært at Norwegian skal basere sin ansettelsespolitikk på faste ansettelser og anstendige vilkår i forhold til det enkelte land produksjonen har sin tilhørighet til. Kravet dreier seg ikke om å eksportere norsk kostnadsnivå til utenlandske baser, men å sikre trygge og forutsigbare ansettelsesforhold i bransjen, sier Vatnar.

Ifølge Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson vil saken gå til riksmekleren dersom partene ikke kommer til enighet, men ifølge Vatnar har de ikke kommet til dette steget ennå..

– Foreløpig er det bare brudd i forhandlingene. Neste steg vil bli å vurdere plassoppsigelse, som er neste steg videre mot megling hos riksmeglingsmannen, sier han.

Bakgrunnen for konflikten er at arbeidsgiversiden og YS-foreningen Parat Luftfart er prinsipielt uenig om hva som kan være med i den reviderte overenskomsten mellom NHO Luftfart og Parat Luftfart.

NHO fastholder det prinsipp at den største norske arbeidsgiverforeningen bare kan forhandle avtaler for bedrifter med base i Norge mens Parat har ønsket å utvide avtalen til også på gjelde virksomhet utenfor Norge.

– Flere vikarer
Pilotene i Norwegian mener konflikten har oppstått fordi Norwegian har økt bruken av vikarer.

– Norwegian har tidligere basert sin vekst og suksess på gode ansettelsesvilkår og behandling av ansatte. Denne linjen har Norwegian gjennom det siste året gradvis forlatt og dekker nå sitt behov for arbeidskraft gjennom innleie fra selskaper med vesentlig dårligere vilkår.

– Disse ansettelseskontraktene skaper en voldsom fleksibilitet. Du kan sparke folk når du vil og hyre dem inn, du har ikke noe arbeidsgiveransvar. Det er en voldsom uthuling av rettighetene til piloter og kabinpersonale. Dette er virkeligheten ute i Europa. Skal vi ha norsk luftfart i fremtiden, må vi kunne konkurrere på like vilkår, sier Vatnar.

Han beskriver arbeidsforholdene for pilotene slik:

– Vi kan pålegges å jobbe 60 timer i uka og må ofte spise når vi er i lufta. Overtid forventes, og vi kan arbeide opptil 15 timer per dag. Ledelsen følger ikke avtalen. Dersom de følger avtalen, kan vi inngå den igjen.

Uten avtalen, kan ikke ledelsen pålegge pilotene overtid, noe som har ført til at mange flyginger er blitt avlyst den siste tiden.

Kabotasje
Dette mener Vatnar bare er toppen av isfjellet.

– Dette er et spørsmål om vi skal ha norsk luftfart om fem år eller ikke. Kontraktspørsmålet presser på for alle, også SAS og Widerøe. Hvis vi ikke har fly registrert i Norge, har vi heller ikke behov for noe luftfartstilsyn. Norsk luftfart utgjør 1 prosent av brutto nasjonalproduktet. Det innbefatter 50.000 ansatte, sier han.

Pilotene mener den store stygge ulven i dette lavprismarkedet er Ryanair som flyr fra blant annet Moss lufthavn Rygge.

– De som arbeider for dem som kabinpersonale, er hovedsakelig jenter fra Øst-Europa. De bor på Rygge og har utbetalt en månedslønn på 8.000 kroner. Det er sosial dumping. Her svikter Luftfartstilsynet og politikerne, sier piloten.

Han mener dette er en form for kabotasje, transport av personer og gods innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme.

Les også: Ukjente selskaper flyr for Norwegian

Derfor bruker Norwegian ukjente flyselskaper (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.