Butikkjedene og Tine tar en stadig større del av gevinsten på melkeprisene, mens bøndene får mindre, mener Forbrukerrådet.
Årsaken til prisforskjellen er at dagligvarebransjen og Tine tar en stadig større del av pengene, skriver Nationen.
I 1989 fikk bøndene 2,90 kroner per liter melk. I 2009 fikk de 4,20 kroner. I samme periode har butikkprisen på melk steget fra 6,50 kroner til 14,40 kroner. Det vil si at bøndenes andel av melkeprisen har falt fra 44,6 prosent til 29,2 prosent.
– Prisene viser økt forhandlingsmakt til kjedeleddet. Det har skjedd en maktforskyvning de siste årene, sier fungerende direktør for mat og handel i Forbrukerrådet, Hanne Brostrøm.
Har 99 prosent av markedet
De fire store dagligvarekjedene kontrollerte i 1990 45 prosent av alle landets matbutikker. I dag kontrollerer de 99 prosent.
– Vi tror kjedene sitter igjen med en uforholdsmessig del av gevinsten, og setter spørsmålstegn ved om lave råvarepriser kommer forbrukeren til gode når maktkonsentrasjonen er så stor, sier Brostrøm.
Hun mener konkurransen i Norge ikke er god nok, og vil ha flere aktører på markedet, bedre utvalg og mer åpenhet.
Statssekretær Ola T. Heggem i Landbruks- og matdepartementet har ingen bastante oppfatninger om hvem som får hva. Han mener det er behov for mer fakta rundt matvareprisene, og viser til et departementsoppnevnt utvalg som i april skal levere en rapport om verdikjeden.
Les også:
Tine anker Rema 1000-bot til Høyesterett
Hjem til far med 1,5 mrd.
- Matgigantene tjener for mye
Frykter prissamarbeid hos matkjedene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.