Det mener en ekspert.

De såkalte rullereduksjonstankene skal ikke brukes under ankerhåndteringsoperasjoner, men det ble de på «Bourbon Dolphin», skriver VG.

– Det er livsfarlig. Det medvirket til kantringen og båten hadde i alle fall ikke kantret så fort uten, sier stabilitetsekspert Emil Aali Dahle.

Førstestyrmann Geir Tore Syvertsen bekreftet under sjøforkl#229en at rullereduksjonstankene var i bruk.

Tankene er tverrgående tanker som fylles halvfulle med vann. Tankene motvirker båtens rullebevegelser og gjør det mer komfortabelt å være om bord. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.