EU jobber med nye regler som kan velte den norske ordningen med bompengefinansiering av nye veier.
EU har allerede satt foten ned for det særnorske systemet med rabatter til alle som har brikke eller abonnement. Direktivet fra 2008 gjelder riktignok kun for tunge kjøretøyer som ferdes på europeiske veier, men nå ønsker krefter i EU at direktivet skal omfatte alle biler – på samtlige veier, skriver Aftenposten.
Behandles på nytt
Dersom forslaget blir vedtatt, vil samtlige norske bompengeprosjekt måtte behandles på nytt i Stortinget.
Det må jobbes fram nye stortingsmeldinger for hvert prosjekt, der det legges fram en ny finansieringsplan tilpasset nye rabattregler.
Håper direktivet stoppes
Et annet moment er at finansieringen kan falle helt sammen, dersom trafikken gjennom de eksisterende bompengestasjonene reduseres som en følge av at rabattene blir borte.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier til avisen at det er betydelig skepsis i flere EU-land mot å utvide det eksisterende direktivet. Hun håper motstanden er stor nok til å hindre direktivet, eller i hvert fall utsette ordningen og i hvert fall gi rom for tilpasninger over tid.
Les også:
- Frp-kommuner tar inn mest bompenger
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.