Hvert år «forsvinner» nesten 5.000 fritidsbåter i Norge. Båter som har gjort sitt på vannet, blir ofte senket, brent på bål eller satt igjen der det måtte passe eieren. Fåtallet leveres til godkjente mottak.
Frem til i dag har dette ikke vært et vesentlig problem for miljøet, men når det årlig kjøpes 35.000 nye båter, blir miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) bekymret. Miljøverndepartementet vil lage en returordning for båter for å stoppe det voksende miljøproblemet, men har ingen klar løsning på problemet.
- I dag har vi ikke noe system som fungerer, og det kan ikke fortsette. Dette er et stort og voksende miljøproblem som må løses. Men det er veldig mange spørsmål rundt dette, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell til NTB.
Ministeren har foreløpig få konkrete forslag til hvordan en slik ordning skal fungere, eller hvordan den skal finansieres.
- Utgangspunktet må være at ansvaret ligger hos båteierne, sier Solhjell.
Glassfiber-tsunami
Arbeidet med på finne en løsning kan bli vanskeligere enn Solhjell håper på. Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har 35.000 medlemmer og har i lengre tid jobbet med problemstillingen.
Foreløpig har heller ikke de funnet noen åpenbar løsning. Samtidig begynner det å haste. KNBF anslår at en tredel av landets 750.000 fritidsbåter nærmer seg pensjonsalder.
- Vi står overfor en tsunami med glassfiberskrog som det må gjøres noe med. Mange båter «blir bare borte», og det er et miljøproblem, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud.
Forbundet har over tid fulgt med på diskusjonen rundt problemet, som har gått både i Norge og ellers i Europa.
- Vi har begynt å skissere ideer. Men jeg er redd staten må ta regningen, ellers kommer båteierne bare til å fortsette som før, sier han.
Han mener en gratis returordning er eneste reelle løsning. Hvis en utrangert båt kan leveres gratis, vil folk levere i stedet for å finne andre løsninger.
- Hvis Miljøverndepartementet mener alvor, må de på banen og betale. Vi båteiere er opptatt av miljø, men lojaliteten til miljøvern har dessverre med pris å gjøre. Få vil gjøre dette på riktig måte hvis det koster for mye, sier han.
Dyr gjenvinning
Det er heller ingen enkel løsning for gjenvinning av båtene.
- En glassfiberbåt er et komplekst avfallsprodukt og gjenvinning er problematisk. Skal det la seg gjøre å gjenvinne, må det være økonomi i det, mener Kjelsrud.
En mulig løsning Kjelsrud ser for seg, er et samarbeid med bilopphoggeren, som har utstyr til å dele opp båtene og kan sende glassfiberen til gjenvinning.
Vil senke båter
Formann i Frognerkilens Båtforening, Bjørn Bakke, er også kjent med problematikken, og mener det er positivt at det tas tak i saken. Han mener derimot at det å senke gamle båter i sjøen ikke nødvendigvis er en dårlig idé hvis det gjøres organisert, og har selv foreslått dette til Miljøverndepartementet.
- Man ser at det å senke båter og brygger hjelper på dyrelivet i sjøen. I områder med mye gjørme i sjøbunnen, kan dette være både den beste og enkleste løsningen. Det vil øke dyrelivet i sjøen, og jeg vil ikke påstå at det er forurensing, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.