Akkurat nå ligger regnskyene tungt over hønsegården.

Etter at SAS la frem et sjokkerende dårlig kvartalsresultat tirsdag morgen, stupte aksjen 16 prosent på Stockholmsbørsen, og 15 prosent i Oslo. Det kommer på toppen av et kursfall på 50 prosent siste 12 måneder.

Les også: Sjokktall fra SAS

Det siste milliardtapet gjør at tålmodigheten nå er så godt som slutt i Høyre, i forhold til å beholde Norges eierandel på 14 prosent i selskapet.

- I øyeblikket må norske skattebetalere ut med 600-700 millioner kroner hvert år for å dekke opp underskuddene, konstaterer Høyres næringspolitiske talsmann, Svein A. Flåtten til DN.no.

Selskapets børsnoterte verdi er nå på 5,8 milliarder norske kroner, der den norske stats eierandel utgjør drøyt 800 millioner kroner.

Høyre lar seg ikke berolige av nærings- og handelsminister Trond Giske, som i dag sier at han stiller klare krav til kostnadskutt i selskapet for å gå inn med nye 575 millioner kroner.

Les også: SAS henter 5 mrd - Giske stiller klare krav

- Naivt
Det var en forutsetning for Stortinget ifjor vår da SAS fikk 6 milliarder kroner, at den nye strategiplanen skulle gi god underliggende drift og avkastning til aksjonærene. Det har ikke skjedd, slår Høyre fast.

- Kravene om kutt på to milliarder kroner er jo ikke stort mer enn det siste kvartalsunderskuddet. Det virker naivt å tro at det kan bli noen særlig forbedring uten sterkere lut som kan forbedre driftsresultatene, sier Flåtten til DN.no.

Han vil imidlertid ikke definere hvilken dose lut som er fornuftig, hvor den bør brukes eller hvordan sjansene er for å lykkes med snuoperasjonen.

- Det må være opptil selskapet å finne ut. Jeg er politiker, ikke forretningsmann innen luftfart.

- Kan bli enda verre
- Men er dere villig til å ta sjansen på å selge dere ut av et selskap som kan komme til å stige kraftig på børsen dersom de skulle lykkes med å få til lønnsom drift?

- Man bør bare benytte seg av muligheten for å selge, dersom det er gunstig å gjøre det. Det må fremstå fornuftig å selge - man skal ikke selge høns i regnvær, sier Flåtten, men presiserer:

- Det innebærer samtidig at man bør vurdere å selge dersom man ser at ting er i ferd med å bli enda verre. I så fall kan det jo være at dagens aksjekurser er gode, påpeker han.

Flåtten vil altså ikke kategorisk gå inn for at SAS bør selges nå, bare at næringsministeren bør sørge for å ha telefonnummeret til et dertil egnet meglerhus for hånden.

- Vi sluttet oss til kapitaltilførselen ifjor, men var skeptiske. Vi er ikke mindre skeptiske nå. I fjor foreslo vi å gi regjeringen en fullmakt til å selge statens aksjer på et tidspunkt som ivaretok verdiene, norsk luftfart og selskapets interesser. Utviklingen viser at det mer enn noen gang bør være et alternativ som også må vurderes, sier Flåtten.

Les mer: - SAS blir slukt levende

Bør Norge selge seg ut av SAS? Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.