Høyre frykter trafikkollaps i de store byene og vil bruke 50 milliarder til kollektivtransport de neste tjue årene. Mindre bil og mer bane, sykkel og bruk av føttene skal løse trafikkproblemene.
Prognosene fram til 2030 viser at befolkningen i Norges fire storbyområder – Stor-Oslo, Bergensregionen, Stavanger-regionen og Trondheimsregionen – vil øke med 30–40 prosent.
Ingen vei utenom
Høyre-leder Erna Solberg mener det ikke er noen vei utenom, og snur derfor nå opp ned på Høyres kollektivpolitikk, skriver Aftenposten.
– Dette er så dramatisk at vi må tenke helt nytt. Trengselsutfordringen fram mot 2030 er så enorm i storbyene at antall kollektive reiser rett og slett må økes betydelig. Dette kan ikke løses med mer vei, bare med mer bane, tog, sykkel og bruk av føttene, sier Solberg.
- Vi må være i forkant
Partiet vil bruke 50 milliarder til kollektivsatsing i de fire storbyregionene. Kollektivtransport skal også få egen post på statsbudsjettet, som jernbaneutbyggingen hadde for hundre år siden.
Solberg erkjenner at Høyres nye kollektivpolitikk, som skal bankes gjennom på landsmøtet i mai, ikke minner mye om tradisjonell høyrepolitikk.
– Jeg er enig i at Høyre tidligere har hatt et veifokus. Dette er en dramatisk, ny politikk, men det skyldes at vi tar innover oss utviklingen. Vi må være i forkant, sier hun.
Les også:
Norske veier vil bli enda dårligere
<b>- Norske veier forfaller igjen</b>
EU-krav kan gi økte bomavgifter
<b>Høyreflertallet ryker</b>
Vil ha ny &laquo;OL-frist&raquo; for å få fart på jernbanen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.