Gjengen i baksetet

Engasjerte, entusiastiske medarbeidere får i oppdrag å utvikle et innovativt miljø og fornye bedriften. Men hvordan få med de med nøkkelkompetansen fra de etablerte forretningsområdene?

De etablerte er opptatt med å få til kontinuerlige forbedringer i sine områder og er allerede mer enn strukket for ressurser, skriver Christine B. Meyer.
De etablerte er opptatt med å få til kontinuerlige forbedringer i sine områder og er allerede mer enn strukket for ressurser, skriver Christine B. Meyer.Foto: Istock/Getty Images

Stadig flere etablerte bedrifter snakker om behovet for å samarbeide med andre og dele kunnskap for å få til fornying og innovasjon. En av de mest toneangivende forskerne som har gitt kraft og fart til denne utviklingen, er professor Henry Chesbrough på Berkeley. Med boken «Åpen innovasjon» i 2003 skapte Chesbrough en bølge av entusiastiske tilhengere og talsmenn for at innovasjon ikke lenger skulle skje i lukkede rom inne i bedriftene, men utvikles i et samspill mellom ulike aktører på mange sider av bordet.

Etter to tiår med begeistret omfavnelse av åpen innovasjon begynner det nå å komme forskning som viser at dette er ikke fullt så enkelt å få til i praksis, og særlig ikke for en godt voksen bedrift.

Å få til samarbeid er krevende nok i seg selv, men det er ikke bare der skoen trykker. Også inne i virksomheten oppstår det utfordringer, og de blir beskrevet som «the back-end problem», eller fritt oversatt til norsk: «problemer med gjengen i baksetet».