Tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) stiller seg «totalt uforstående» til Trygve Hegnars tolkning av Hurtigruteavtalen for perioden 2012-2019, verd over fem milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
Det ønsker ikke Trygve Hegnar å kommentere.
Det var disse to som signerte avtalen i 2011.
Avstanden mellom Hurtigrutens og Samferdselsdepartementets forståelse av milliardavtalen signert 13. april 2011 er fortsatt betydelig selv om de har god dialog.
Kort fortalt handler striden om hva staten egentlig betaler for.
Ville stått i avtalen
Kjernen i konflikten er om Hurtigruten selger statssubsidierte køyer til langt bedre betalende rundreisepassasjerer slik at distansereisende ikke får plass ombord. Dette mener Nordland fylkeskommune er tilfellet. Fylkeskommunen har klaget Hurtigrutens praksis inn for Samferdselsdepartementet.
Styreleder Trygve Hegnar i Hurtigruten hevder at staten bare betaler for daglige avganger med 11 skip i 34 havner.
Han skriver i en epost til Dagens Næringsliv: «Du kan trygt legge til grunn at hvis meningen var at det hver dag skulle settes av 120 køyer til distansepassasjerer, slik at skipene aldri ville kunne gå fulle fra Kirkenes eller Bergen, så ville det stått i avtalen, og avtalen har du lest.»
Les også:
Mener Hegnar bommer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.