De nye kampflyene til Luftforsvaret blir to år forsinket. Leveransen av det amerikanskbygde kampflyet F-35 vil dermed ikke starte før i 2018.
Dagens F-16-fly får forlenget levetid og lokaliseringen av ny kampflybase blir også utsatt.
I et innlegg i Stavanger Aftenblad, gjengitt på Forsvarsdepartementets nettsider, skriver forsvarsminister Grete Faremo (Ap) at det amerikanskledede utviklingsprogrammet for F-35 skal restruktureres og forlenges.
Forsvarsdepartementet har vurdert konsekvensene av dette for det norske prosjektet, både med hensyn til kostnader, leveransetidspunkter og den videre beslutningsprosess.
– Konklusjonen er at Norge er tjent med å ta høyde for forlengelsen av utviklingsprogrammet på amerikansk side ved å forskyve beslutningsprosessen tilsvarende både for kjøp av kampfly og valg av base, skriver Faremo.
USA betaler
Oppstart av hovedleveransen av fly utsettes til derfor til 2018, men Forsvaret vil ifølge Faremo anskaffe treningsfly allerede i 2016.
– Ved å anskaffe inntil fire treningsfly i 2016 muliggjør vi likevel oppstart av nødvendig utdanning og trening av teknisk og operativt personell, sier Faremo.
Ifølge Faremo vil USA dekke alle utgiftene knyttet til forsinkelsen.
I forbindelse med anskaffelsen av Norges fremtidige jagerfly, F-35, konstaterer forsvarsministeren videre at industrien allerede har fått kontrakter for 350 millioner dollar – snaut 2,1 milliarder kroner.
– Samlet har industrien gode muligheter til å få kontrakter for over fem milliarder dollar – nesten 30 milliarder kroner – som en følge av at vi anskaffer nye fly, skriver Faremo.
– Vi har så langt sikret industrien mer enn det Norge så langt har betalt til F-35-programmet, hevder hun.
Kampflybase også utsatt
Utsettelsen av kampflyleveransen gir regjeringen bedre tid til å avgjøre hvor Norges framtidige kampflybase skal ligge. I sommer ble det kjent at saken etter planen vil behandles politisk tidlig i 2012. Om beslutningen nå blir ytterligere utsatt er uklart. Det er heller ikke bestemt om Norge får én eller to kampflybaser, men Ørlandet i Sør-Trøndelag, Bodø i Nordland og Evenes i Nordland er alle kandidater.
– Det gjenstår fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til støy, støykonsekvenser, og kostnadsanalyser i forbindelse med valg av base. Derfor vil vi bruke 2011 til å sluttføre utredningsarbeidet og sikre god kvalitet i prosessen, sier Faremo.
I stortingsproposisjon 36 fra 2008 beskriver regjeringen et behov for 52 operative fly og fire opplæringsfly. Innfasingen av flyene skulle etter de opprinnelige planene skje mellom 2016 og 2020, og totalkostnaden er anslått å ligge på rundt 42 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.