Bedre infrastruktur står aller øverst på ønskelisten til norsk næringsliv.

- Norske bedrifter trekker særlig frem køene og hindringene rundt storbyene. Nå må politikerne tørre å si at det er de lønnsomme prosjektene vi skal satse på. Det vil si der hvor vi har størst befolkningsvekst og der vi vet er det er størst transporthindringer, sier Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen til DN.no.

- Er den sittende regjeringen i stand til å møte dette behovet?

- Nei, så langt har vi ikke sett at de har klart å få fremskyndet de lønnsomme prosjektene. Regjeringen har satt ut mye penger, men det tar altfor lang tid å få igangsatt og gjennomført disse prosjektene, svarer Hammer Madsen.

- Gode planer
Nærings- og handelsminister Trond Giske håper samferdsel blir et viktig tema under høstens valgkamp.

- Vi har vært den første regjeringen som noensinne som har gjennomført en nasjonal transportplan. Tidligere regjeringer har brukt mindre enn det som var planlagt. Vi har i hvertfall gode planer for hvordan vi skal bedre norsk veistandard, sier han til DN.no.

Nasjonal transportplan 2014-2023, som ble lagt frem i april, ble presentert som «tidenes samferdselsløft».

- Nå skal vi bruke 150 milliarder mer de neste ti årene. Det er en økning på 50 prosent. Nøkkelen blir å finne nok arbeidskraft, nok anleggsfirmaer og entrepenører som kan gjøre jobben. Da vil vi kommet langt i å bedre norsk infrastruktur, både på veibygging og jernbane, sier Giske.

- Vi er ikke bare enige om hva vi skal bruke pengene på, men vi er også enige om hvordan vi skal finansierer satsningen. Der er spriket på motsatt side enormt. Det er veldig synd hvis storsatsningen skal settes på spill, sier han.

Urolige for tempoet
Norges Handelsorganisasjon (NHO) berømmer regjeringens arbeid med Nasjonal Transportplan. Samtidig er hovedorganisasjonen urolige for tempoet i gjennomføringen av planen.

- NHO har pekt på at fremdriften i transportkorridorene bør forseres og at de viktigste prosjektene må prioriteres høyst, sier NHO-direktør Petter Haas Brubakk til DN.no.

Konkret har NHO pekt på fergefri E39 (Møreaksen og Hordfast), E6 Kolomoen-Lillehammer, E16 Bjørum sag – Skaret, E18 Vestkorridoren (sammenhengende utbygging), E39 Kristiansand-Søgne og E134 Haukelifjell.

- På jernbane- og godssiden har vi vært opptatt av at det må være full utbygging av hele IC-triangelet, byggestart på Ringeriksbanen alt i 2018 og nye godsterminaler i Oslo, sier Brubakk.

- Konkurranseulempe
Fremskrittspartiets Ketil Solvik-Olsen mener den rødgrønne regjeringen har lite å skryte av.

- De har brukt de pengene de har lovet, men over halvparten av prosjektene er forsinket og mange er ikke engang igangsatt, sier Solvik Olsen til DN.no.

Han peker blant annet på konsekvensen for treforedlingsindustrien.

- Her vet vi at en vesentlig del av konkurranseulempen er transportkostnader sammenlignet med Sverige, sier han og fortsetter:

- Å satse på dette er ikke bare viktig for konkurranseevnen, men også i forbindelse med persontransport. Nylig besøkte jeg oljeservicebedrifter i Kristiansand som forteller at de inntil nye E18 åpnet måtte rekruttere enten lokalt eller fra utlandet. Nå har de plutselig fått et helt annet rekrutteringsområde innenfor nordmenns foretrukne pendleravstand.

Vekst i vareimport
Dette påpeker også forskningsdirektør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt (TØI). Han understreker at fremkommeligheten på det sentrale østlandsområdet og rundt de store byene generelt er dårlig på grunn av kø.

Tips oss om samferdselssaker!

- Mye av næringslivets kostnader knyttet til transport og bruk av infrastruktur dreier seg ikke om godstransport, men om persontransport for at folk skal både komme seg på jobb og farte rundt i jobbsammenheng, sier Werner til DN.no.

- Behovet for bedre infrastruktur har alltid vært der. Når vi snakker om landverts godstransport, har det vært kraftig vekst i hovedsak på grunn av vareimport. De siste 20 årene har nok den vokst mye kraftigere enn veibyggingen, sier forskeren.

Les mer:
- Giske «glemmer» en viktig utfordring
Dette er næringslivets fem viktigste utfordringer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.