I alt 60 småsparere har klaget BN Bank og Danske Bank inn for Finansklagenemnda for salg av spareprodukter for over en halv milliard kroner.
Saken skal behandles på et møte i Finansklagenemnda torsdag 28. november. Klagene handler om hvorvidt det er anledning til å fremme krav mot banken når man har kjøpt et spareprodukt av en agent.
– I nemnda ligger det fortsatt et par prinsippsaker på vegne av veldig mange klagere, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Nemnda har i alt 60 klagesaker knyttet til det aktuelle produkt, Masternote, liggende til behandling. Fokus Bank (nå Danske Bank) og BN Bank er innklagde banker i 45 av disse klagesakene. De lånte ut 510 millioner kroner til investeringer i Masternote.
I første omgang gjelder saken det tidligere selskapet Norsk Privatøkonomi, som agent, og BN Bank.
Mangelfull informasjon
Av den aktuelle avtalen fremgår det at Norsk Privatøkonomi skulle markedsføre og formidle bankens egne sammensatte produkter. Lån til andre produkter i banken kunne også formidles mot provisjon.
Dette viser at forbindelsen mellom banken og Norsk Privatøkonomi ikke var begrenset til en ren låneformidlerrolle for eksterne produktleverandører, mener Forbrukerrådet.
Klageren mener han ikke fikk tilstrekkelig informasjon om produktet før han foretok investeringen, som ble solgt som en pakkeløsning.
Han har hatt et tap på investeringen på 240.000 kroner, inkludert renter på lån og gebyrer. I tillegg har han hatt utgifter i forbindelse med saksanlegg.
Klageren krever å bli stilt som om investerings- og låneavtalen ikke var inngått.
Kan fremme krav
Det er hentet inn sakkyndig hjelp for å vurdere om den tidligere kredittkjøpslovens paragraf 8 kan anvendes.
Klageren investerte i Masternote ved å ta opp lån på 1 million kroner. Omkostningene var 50.000 kroner. Investeringen ble i sin helhet lånefinansiert gjennom BN Bank.
Banken har hevdet at et vilkår for et krav er at selgeren har hatt myndighet til å innvilge kreditten på vegne av kredittyter.
Forbrukerrådet mener at det ikke er noe slikt vilkår. Dette spørsmålet har også nemnda fått utrede.
Paralleller til Røeggen
Klagene har likheter med den såkalte Røeggen-saken. I mars i år vant småsparer Ivar Petter Røeggen en historisk seier over DNB i Høyesterett.
Retten fastslo at informasjonsmaterialet banken hadde gitt ut på to spareprodukter var mangelfull. I tillegg var det regnefeil i prospektene.
Men det er vanskelig å overføre dommen til andre spareprodukter fordi den er tett knyttet opp mot Røeggens situasjon.
Etter dommen fikk nemnda inn 2.933 klager på til sammen 800 sammensatte spareprodukter.
Finansklagenemnda har antydet at kundene vil tape de aller fleste av klagene på sammensatte spareprodukter som kom inn etter Røeggens sak.
Så langt har 346 bankkunder fått medhold i sine klager, mens 355 saker er avsluttet i bankenes favør.
Det gjenstår fortsatt å behandle mange saker, men nemnda har antydet at «et stort antall» vil ende uten medhold.
Finansklagenemnda har som mål å ha ferdigbehandlet alle sakene innen sommeren 2014.
LES MER:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.