Saken er utvidet.

Sympatistreiken ble iverksatt fra natt til lørdag begge steder. Lørdag formiddag ble aksjonen markert med appeller i Tromsø.

– Vi har tatt ut havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen i sympatistreik for vårt krav om tariffavtale på Risavika Terminal. Vi beklager at det ikke finnes noen annen utvei, men arbeidsgiverne nekter å skrive under en tariffavtale tilsvarende det man har i andre norske havner, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Kjernen i konflikten er ifølge ham at Risavika nekter å undertegne en tariffavtale som gir havnearbeiderne i NTF fortrinnsrett til det arbeidet som utføres på havna.

«Sosial dumping»
Ifølge Hansen bruker Risavika «underbetalte» utenlandske sjøfolk til deler av losse- og lastearbeidet.

– Dette er i strid med både nasjonale og internasjonale avtaler mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Denne formen for sosial dumping er uakseptabelt, sier Hansen.

Men påstanden møtes med hoderysting i LO-forbundet Industri Energi. Det er arbeidere som er organisert i Industri Energi som i dag utfører havnejobbene i Risavika.

Forbundsleder Leif Sande mener Industri Energis medlemmer bør slippe å bli beskyldt for sosial dumping.

– Det er overhodet ikke snakk om sosial dumping. Det er folk som gjør en seriøs jobb til gode lønns- og arbeidsvilkår, sier Sande til NTB.

Intern kamp i LO
Tvistenemnda mellom LO og NHO har behandlet saken, påpeker Sande. Der ble konklusjonen at verken Industri Energis tariffavtale eller NTFs tariffavtale var dekkende for Risavika. Dermed står partene ifølge Sande fritt til å kreve den avtalen de synes er best, og LO sentralt går inn for å kreve at NTFs avtale skal innføres ved Risavika havn.

Det skjer mot Industri Energis stemme.

– Vi tapte den kampen sentralt i LO, så vi har ingen virkemidler for å føre kampen videre. Vi holdt på i tre år, men tapte, sier Sande.

Han legger ikke skjul på at han misliker utfallet, men påpeker likevel at prosessen har gått riktig for seg.

Frykter eskalering
Streikeaksjonen som nå er i gang, innebærer at skip som kommer til havnene i Mosjøen og Tromsø, ikke vil bli losset eller lastet.

Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havn, sier han håper partene raskt kan komme til en løsning i saken.

– Hvis dette eskalerer og utvider seg til flere havner, kan det gå ut over leveransene og bidra til at flere velger å bruke andre transportmidler, sier Litsheim til NTB.

Han mener NTFs krav vil føre til en ineffektiv organisering av havnene og på sikt føre til at mer av transporten blir flyttet fra sjø til vei.

– Vi ønsker en mer effektiv organisering av havnene. Det er ikke snakk om å senke lønningene og svekke arbeidsvilkårene, forsikrer han.

Les også på DN.no i dag:
- Vi må trekke inn psykologiske faktorer
- Oslo mest attraktiv av de skandinaviske børsene
Velfødd og høylytt tysker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.