Sjeføkonomene Øystein Dørum i DnB NOR og Harald Magnus Andreassen i First Securities peker begge på konsulentbransjen som en tredje næring som vil bli påvirket negativt av en langvarig flystopp.

De er også enige om at eksportnæringenes evne til å finne alternative transportveier vil være viktig for å redusere de negative effektene av stengte luftrom.

Begge regner med at flyene må stå på bakken i mange uker før effekten blir så stor at den kan avleses i økonomiske makrotall, men selvsagt er flykrisen negativ for alle europeiske land som kjemper mot økonomisk nedgang og arbeidsledighet.

Ingen presedens

Harald Magnus Andreassen sier at det mest spesielle med den situasjonen som har oppstått de siste dagene er at det ikke finnes noen parallell fra tidligere

– Riktignok hadde vi sars, fugleinfluensa og innskrenkninger i flytrafikken etter den 11. september, men ikke noe av dette kan sammenlignes med at alle fly i Nord-Europa står på bakken.

Andreassen er klar på at den allerede hardt rammede luftfartsnæringen vil få nye, store økonomiske problemer dersom situasjonen varer, men mener effekten til næringslivet for øvrig vil bli mindre etter hvert som bedriftene finner løsninger som ikke er avhengig av flytransport.

– I begynnelsen vil transport av reservedeler og personell bli et problem for mange mens virkningene av flystansen på fiskeeksporten er nokså konkret.

– Flybåren laks må fryses og sendes med båt og overskuddsproduksjon må gå til markeder som får tilførslene med bil.

– Den negative konsekvensen blir selvsagt fallende priser, sier Andreassen.

Han advarer mot å overdramatisere de økonomiske virkningene av stengte luftrom, i hvert fall de første ukene, men sier samtidig at askeskyene var det europeiske land trengte minst i en tid da økonomisk nedgang og arbeidsledighet er problemet.

Turismen kan endre seg

Også sjeføkonom Øystein Dørum mener varigheten av flystoppen er viktigst for konsekvensene, men han er klar på de to områdene som uansett vil få økonomiske vanskeligheter.

– Luftfartens problemer er åpenbare for alle. På sikt kan vi også få store virkninger i turistnæringen, men da må flyforbudet vare en stund.

– Vi kan som eksempel si at japanere og amerikanere blir hjemme i stedet for å komme til Norge for å ta Hurtigruten. Da får skipene og hotellene nye problemer, men samtidig vil det være tusenvis av nordmenn som ikke kommer seg til Kanariøyene og Thailand, ja ikke engang til de greske øyer. For dem åpner det seg en mulighet for å feriere i eget land, sier Dørum.

– Det er et tenkt eksempel, men vi er også i noe nær en tenkt situasjon dersom alle fly skulle bli stående på bakken i uker og måneder, sier Dørum.

I likhet med Andreassen er Dørum mest spent på virkningene på konsulentbransjen og bruk av internett og videokonferanser som alternativ til reisende spesialister.

– Tradisjonelle eksportnæringer for Norge bruker ikke fly som transportvei. Olje, metaller og energi følger andre veier, og sjømatnæringen har klart å tilpasse seg tidligere, men utfordringer blir det, sier Dørum. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.