Nye beregninger fra Statens vegvesen viser at utbygging av kollektivtrafikk gir størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet i Oslo.

En rekke store prosjekter som T-bane til Fornebu, bredere E18 vestfra med egne kollektiv- og sykkeltraseer, T-bane til Ahus, trikk til Tonsenhagen og fjordtrikk via Vippetangen utgjør flere titalls milliarder kroner i utgifter. Dette har tidligere blitt sett på som rene utgiftsposter, men nye beregninger fra Statens vegvesen viser nå det motsatte, skriver Aftenposten.

Beregningene viser at prosjektene som utgjør Oslopakke 3 vil gå med milliardoverskudd. For hver krone som blir investert i Oslo-trafikken, får man igjen 2,43 kroner.

– Vi nærmer oss nå sannheten for samfunnsøkonomisk lønnsomhet for samferdselsprosjekter som dette. Mye takket være at man har begynt å trekke inn elementer i regnestykkene som er viktig, som fremkommelighet og trafikksikkerhet, sier fylkesordfører for Akershus, Nils Aage Jegstad (H).

NHO Logistikk og transport er enig.

– Dette er den mest lønnsomme investeringen Norge gjør på fastlandet, sier direktør Erling Sæther.

Statens bidrag til Oslopakke 3-prosjektet vil gå fram av ny Nasjonal transportplan (NTP), som blir lagt fram av regjeringen i april. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.