Velferdsprofitør – eller styringsamatør?

Private velferdsleverandører vil selvsagt ta imot inntektene de får – det er ikke klanderverdig. Men byråkratene må forstå de privates logikk – og muligheter.

Å regulere forholdet mellom det offentlige og en privat aktør, for eksempel en barnehagetilbyder, er krevende. Men siden private aktører bare mottar det de har krav på etter sine avtaler med det offentlige, er det pussig at svarteper plasseres hos dem, mens de som utformer avtalene som gir grunnlag for superprofitt, ikke klandres, skriver artikkelforfatteren.
Å regulere forholdet mellom det offentlige og en privat aktør, for eksempel en barnehagetilbyder, er krevende. Men siden private aktører bare mottar det de har krav på etter sine avtaler med det offentlige, er det pussig at svarteper plasseres hos dem, mens de som utformer avtalene som gir grunnlag for superprofitt, ikke klandres, skriver artikkelforfatteren.Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Publisert 26. August 2019, kl. 13.29Oppdatert 26. August 2019, kl. 13.36
VelferdstjenesterOffentlig forvaltningOffentlige tjenesterPrivatiseringKonkurranseutsetting