Ved hjelp av statsgaranterte obligasjoner skal Bergensbanen rustes opp og dobbeltspor sikres på strekningene fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer.
– Utfordringen for å modernisere jernbane er finansieringen. Selv om oljefondet er rekordstort, tåler ikke norsk økonomi omfattende investerings- og utbyggingskostnader utover statsbudsjettet, sier Terje Breivik, favoritt til posten som ny nestleder i Venstre.
Breivik som i dag er partisekretær i Venstre, vil bygge ny jernbane etter «Gerhardsen-metoden».
– Obligasjonsmodellen innebærer at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at staten betaler alt selv, lånes deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, med en edruelig avkastning og kanskje også skattefradrag, sier Breivik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.