OL 1994 ga jernbanemyndighetene en ufravikelig utbyggingsfrist, og resultatene var strålende. Forbrukerrådet mener det trengs nye konkrete datoer for å få fart på utbyggingen.
Fagdirektør for samferdsel Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet påpeker at de fleste politikerne er enige om å satse på togutbygging, men at planleggingen tar urimelig lang tid, skriver Dagsavisen.
– Vi trenger ikke mer planlegging eller flere utredninger. Nå må byggingen starte, sier hun.
Rygg mener forbrukerne de siste årene ikke har fått bedringen i tilbud og de miljøvennlige reisealternativene de har krav på. Hun sier det ikke hjelper med vedtak om bedringer så lenge prosjektene ikke kommer i gang.
Høy punktlighet med kniven på strupen
Fagdirektøren, som selv tidligere jobbet i NSB, viser til bølgedalen jernbanen var nede i da Lillehammer på slutten av 1980-tallet ble tildelt OL. Men med kniven på strupen ble det gjennomført en utbygging som ga punktlighet på 95-100 prosent og minimalt med tekniske problemer under vinterlekene.
SVs landsmøte har vedtatt at de i neste transportplan vil ha tydelige tidsfrister for dobbeltspor mellom de største byene. Senterpartiet vil også ha dobbeltspor og vil styrke togtilbudet for pendlere.
– Nå er det på tide at Aps landsstyredelegater kommer med et like klart signal til regjeringen under landsmøtet i helgen, sier Rygg til Dagsavisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.