Samfunnsansvar i bedrifter, eller Corporate Social Responsibility (CSR), er et lite kjent begrep blant norske bedriftsledere. Bare to av ti ledere av små og mellomstore norske bedrifter har et bevisst forhold til dette, ifølge en undersøkelse utført av Yougov på begne av Responsibility Works.
Undersøkelsen viser at lønnsomhet og økonomi er de viktigste faktorene når man vurderer en annen bedrift, og at samfunnsansvar er noe man bruker for å bygge omdømme og for å motivere de ansatte.
– Mange ser CSR som noe nødvendig for å bygge omdømme. Jeg mener det å skille på samfunnsansvar og lønnsomhet er feil. Det finnes flere eksempler og studier på at ansvarlig og bærekraftig adferd lønner seg. Ansvarlige forretningsmodeller handler om å finne nye måter å integrere ansvarlighet i måten bedriften skaper, leverer og kaprer verdi på. Samfunnsansvar og lønnsomhet henger sammen, sier Nils Marius Otterstad, daglig leder i Responsibility Works i en pressemelding.
Responsibility Works er en konferanse om verdien av samfunnsansvar som skal holdes i Oslo i starten av desember med Sir Richard Branson og utenriksminister Børge Brende på talerlisten.
Branson har lenge vært opptatt av samfunnsansvar og hele hans Virgin Group, som kontrollerer 400 virksomheter, inkluderer samfunnsansvar og bærekraft i driften. Bransons mantra er «Doing good is good for business», og han mener det er næringslivet, ikke myndigheter, som kan gjøre mest for klima, miljø og jordens befolkning.
Overraskende lavt
Gründer, hovedeier og partner Frode Strand-Nilsen i oppkjøpsfondet FSN Capital mener undersøkelsen tegner et skuffende bilde.
– Jeg ville trodd kjennskapen var høyere. Faktum er at de som ikke har et bevisst forhold til samfunnsansvar og bærekraft må regne med å miste kunder og dermed også få lavere lønnsomhet fremover, så det gjelder å komme i gang, sier Strand-Nilsen til DN.
FSN Capital investerer kun i bedrifter som driver ansvarlig og bærekraftig. Ikke fordi det gir godt omdømme, men fordi det også er mer lønnsomt og gir lavere risiko.
– Å integrere CSR i driften vil senke risikoen for skandaler som vil skade omdømmet hardt. Våre virksomheter er tilstede i over 70 markeder og vi ser at over hele verden velger kunder i stadig økende grad bærekraftige alternativer, på bekostning av de som ikke driver med ansvarlighet, sier Strand-Nilsen.
Sparte 20 prosent på mindre tallerkner
Hotellkjeden Nordic Choice Hotels er en av bedriftene som har en tydelig strategi for CSR og bærekraftig drift. Deres erfaring er at mer bærekraftige og samfunnsansvarlige løsninger gjerne også styrker lønnsomheten.
– Det er en myte at samfunnsansvar er en kostnad eller at det går ut over lønnsomheten. Vi finner stadig nye løsninger som styrker både bærekraft, samfunnsansvar og lønnsomhet, sier Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør i Nordic Choice til DN.
Han trekker frem eksempler som å bytte fra halogen-pærer til led-pærer på hotellene, og å velge bort råvarer som krever mye CO2 å produsere eller er lite miljøvennlig å produsere.
– Ved å redusere mengden rødt kjøtt og servere mer fisk, skalldyr og grønnsaker sparer vi også CO2, vi sparer penger på innkjøp og vi tilbyr sunnere mat. Vi har også redusert matavfallet vi produserer med 20% ved å bruke mindre tallerkener i buffetene, sier Wisth.
Han mener det på sikt vil være hemmende for lønnsomheten til små og mellomstore bedrifter om de ikke kan vise til samfunnsansvarlig drift.
– Bevisttheten rundt samfunnsansvar øker og de som ikke kan levere bærekraftige produkter og løsninger vil miste kunder. Vi krever allerede dette av våre leverandører, uansett hvor store eller små de er, sier Wisth.
Man trenger ikke ha en ambisjon om å endre verden for å drive samfunnsansvarlig. Alle bedrifter kan se på sin egen virksomhet og se hvor de kan gjøre endringer.
– Det finnes alltid alternativer å velge blant i dag. Men skal man få med seg kunder og leverandører på dette må man ikke rette pekefingeren og kreve voldsomme tiltak. Å vise frem positive og fullverdige alternativer er langt bedre enn forbud, sier Wisth.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om stigende boligpriser, jublende aksjonærer i landets største bank og hvorfor det er glade dager for forbrukerbankene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.