Selskapene Opera, Trolltech, Fast, Birdstep, Colibria, Beep Science og Cell Vision har de siste fem til ti årene jobbet innbitt med å bygge opp kunde- og partnernettverk i hele den globale mobilbransjen.
De gir hverandre mer verdifull hjelp enn de noensinne har fått fra norske myndigheter.
Nå modnes markedet de satser i, og de syv ser stadig mer til hverandre. De får også stadig mer internasjonal oppmerksomhet. T-Mobil og Debitel har bare de siste ukene gitt viktige avtaler til Birdstep og Opera, og selskapene har en drøss med internasjonale kjemper på kundelisten.
Uformelt samarbeid
Første anledning for det tette samarbeidet var gigantkonferansen 3GSM World Congress, hvor Opera, Trolltech, Birdstep, Colibria, Beep Science og Cell Vison deltok. Sammen gjennomførte de en cava-mottagelse hvor de inviterte hverandres kontakter.
Det ga mersmak, forteller Opera-gründer Jon von Tetzchner, Beep Science-sjef Jan Rune Hetle og markedssjef Anders Teslo i Colibria.
Disse syv selskapene oppfatter seg som «søsken» i en ny, norsk eksportbransje basert på fremtidsrettet mobil- og netteknologi.
Alle har hovedomsetningen sin utenfor Norge og mellom seks og elleve års fartstid i den internasjonale it-verdenen. Seg imellom har de opparbeidet kontakter til de aller fleste aktørene i det globale mobilmarkedet. Det gir selskapene tilgang til et verdifult kontaktnett.
– Vi kan hjelpe med å finne de riktige kontaktene – det er verdifullt å få vite hvem man faktisk skal snakke med i en bedrift. Det kan være vanskelig å finne ut av. Samtidig kan vi snakke om hverandre i positiv sammenheng, sier von Tetzchner, og nevner at de nylig fikk et konkret tips fra Beep Science.
Skyr røkelaks-image
De syv ønsker ikke å organisere seg i noe eget nettverk. De ønsker å bistå hverandre i konkrete saker, men er skeptiske til fellesaktiviteter som skal samle flere selskaper under en ny paraply. Fokuset forsvinner da fort fra selve selskapene.
Derfor holder de syv seg også unna norske flagg og røkelaks når de jobber internasjonalt.
– Det er ikke noe galt med norske flagg, men det vi selger er gode løsninger – det er dét vi ønsker å profilere, sier Teslo.
– Vi bruker Skandinavia-tilhøringheten noen ganger, men ellers er det veldig lite synlige at vi er norske, sier gründer Eirik Chambe-Eng i Trolltech.
Kritiserer myndighetene
Teslo, Hatle og von Tetzchner er så langt lite imponert av det som kalles norske støtteordninger. Ingen av dem føler at de har fått noe særlig støtte til noe som helst. Tilgangen på gode ingeniører med et overkommelig lønnsnivå er det mest positive med Norge.
Hatle roser også skattefunn-ordningen. Utover det har de lite positivt å si. Støtteordninger med gründerkapital er vanskelige å forholde seg til, opsjonsbeskatningen gjør det vanskelig å rekruttere ansatte fra utlandet, og visumsbestemmelser og arbeidstillatelse-regler gjør det svært vanskelig å rekruttere nødvendig kompetanse inn utenfra.
– Men hvis det offentlige eller organisasjoner tar initiavet til ting så vil vi ta imot – så lenge selskapet blir frontet og ikke organisasjonen, sier von Tetzchner.
Les mer om samarbeidet og selskapene i papirutgaven av Dagens it.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.