Kun måneder etter at Apple hadde lansert sin første Ipad i 2010 var Samsung klar med en syv-tommers konkurrent. Samsung påsto de solgte fem millioner Galaxy Tab. De fleste Samsung Tab-produktene ble stående i butikklokalene før de ble sendt tilbake til Sør-Korea.
Samsungs DNA
Apple kontrollerte lenge nettbrettmarkedet med en over 90 prosent markedsandel. Apples markedsandel har stupt de siste to årene. I første kvartal ifjor solgte Apple 19,5 millioner enheter og en markedsandel på over 40 prosent, ifølge IDC.
I første kvartal i år solgte Apple 16,2 prosent færre Ipad-enheter og markedsandelen havnet på 32,5 prosent. 16,4 millioner enheter. Samsung økte markedsandelen med fem prosentpoeng til 22,3 prosent og 11,2 millioner solgte enheter – kun fem millioner færre enn Apples Ipad.
Samsung produserer billigere modeller og i ulike skjermstørrelser for å nå de store markedene. Dette har gitt resultater. Samsung har en tredjedel av Android-markedet.
– Det ligger i vår DNA å produsere alt fra toppmodeller til billigmodeller, forsvarte Samsung-direktør seg med under lanseringen av nye nettbrett i New York på torsdag.
Lavenergiskjermer
Samsung har hatt stor suksess med smarttelefonene i Galaxy S-serien. Dette er Samsungs toppmodeller som konkurrerer direkte med Apple Iphone. Nå kommer en ny serie nettbrett med bedre skjermer og andre funksjoner som skal gjør modellene direkte sammenlignbare med Apples Ipad.
I løpet av sommeren vil to modeller i den nye Galaxy Tab S-serien være i utsalg. Modellene kommer med en 8,4 og 10,5 tommer skjerm. Hva som skiller modellene fra Samsungs eksisterende er langt bedre høyoppløselige skjermer med SuperAMOLED-teknologien og en oppløsning på 2560 x 1600 punkter.
Denne skjermteknologien krever mindre energi enn vanlige LCD-skjermer og gjør det enklere å redusere tykkelsen på enhetene da det ikke er behov for bakgrunnsbelysning. De tekniske spesifikasjonene i de to nye modellene er identiske.
Skal bli størst
De eksisterende Tab-modellene ligger lavere i pris enn Ipad-modellene fra Apple. Samsung-serien er blitt kritisert for å bruke billige materialer og en design som ligger bak Apple.
Sony, Asus og Lenovo har tatt markedsandeler fra Samsung i år med alternative modeller som også kjører Android operativsystem. Sony Xperia Tablet Z2 har gjort det bra på internasjonale tester.
– Målet er selvfølgelig å bli nummer en. Vi tror at vi kan tilfredsstille kundenes behov. Dette er de beste nettbrettene vi har levert så langt. Nå har vi et nettbrett som utfyller Galaxy smarttelefon, sier produktdirektør Jenny Goodridge hos Samsung Australia til Sydney Morning Herald.
Nye skjermformater
Prisene på de nye nettbrettene forventes å ligge på samme nivå som Apples Ipad-modeller. Den billigste Ipad Air-modellen med Retina-skjerm koster vel 4000 kroner.
Apple lanserte for to år siden en mindre utgave av nettbrettserien. Apple-grunnlegger Steve Jobs latterliggjorde Samsung og andre som leverte mindre skjermer til nettbrettene under en produktpresentasjon i 2010.
– Årsaken til at vi ikke vil utvikle et syv-tommers nettbrett er ikke fordi vi ikke ønsker en lavere pris. Årsaken er at vi tror skjermen er for liten til å la programvaren komme til riktig uttrykk. Som et programvareselskap tenker vi først på programstrategier, sa han.
Senere i år vil Apple lansere to ulike smarttelefonmodeller i Iphone-serien med 4,7 tommer og 5,5 tommer skjermstørrelser.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.